Miskolcon a teljes karbonsemlegesség elérése a cél
Autóbuszflottánk jelenleg mintegy 140 járműből áll, ennek 35 százaléka dízel autóbusz. A Jedlik Ányos Terv 2.0 elektromobilitási stratégia kiemelt intézkedései közé tartozik a közösségi közlekedés dekarbonizációja. Ennek megvalósításához is kidolgoztuk a saját stratégiánkat, melyben az elektromos meghajtású autóbuszok mellett a meglévő technológiához illeszkedő, CNG-hajtású autóbuszok beszerzése is szerepel. A Zöld Nyíl nevű villamosprojekt tekinthető az első mérföldkőnek a városban, melynek eredményeképpen megújult a teljes pálya, valamint beszereztünk 31 új, alacsony padlós Škoda villamost, ezzel elindult a miskolci közösségi közlekedés fejlesztésének egy újabb korszaka.
A miskolci autóbuszflotta modernizálásának első lépéseként 2016 tavaszától 75 MAN típusú CNG-üzemű autóbusz állt forgalomba. Az autóbusz-állományunk 2022 augusztusában tovább zöldült és fiatalodott 10 új, BYD típusú elektromos autóbusszal, ez a modernizációs folyamat folytatódott 2023 márciusában 6 darab új, IVECO típusú CNG midibusz beszerzésével és forgalomba állításával. Már jelenleg is képesek vagyunk a feladatainkat úgy szervezni, hogy az éves teljesítményünk 92 százalékát elektromos és CNG-üzemű járművekkel teljesítsük.
Az elektromos buszok közlekedtetésének tapasztalatai
Költséghatékony üzemeltetésüknek köszönhetően igyekszünk maximalizálni az elektromos járművek futásteljesítményét, ezért a hatótávolságukhoz (250 km) a lehető legközelebb álló fordákra osztjuk be őket, töltésükre naponta egyszer, éjszaka kerül sor. A gyakorlati fogyasztás 1 kWh/1 km, a jármű az eddigi tapasztalatok szerint gyári norma szerint fogyaszt. Az elektromos autóbuszok nagy része már a 30 ezer kilométeres revízión is átesett, a visszajelzések alapján mind a járművezetők, mind az utasok kedvelik.
A CNG midibuszok
A társaságnál az elmúlt években nem rendelkeztünk midi kategóriájú autóbusszal, pedig az utasforgalom alakulása – bizonyos vonalakon – ezt indokolttá tette, ezért közbeszerzési eljárás indult el. A hivatalos átadás március 6-án volt, egy nappal később pedig már forgalomba is álltak. A midibuszok hasonló felszereltségűek, mint a jelenleg futó járművek, klimatizáltak, utastájékoztató eszközökkel, utasszámlálóval és biztonsági kamerarendszerrel ellátottak. CNG-meghajtással legalább 350 kilométer hatótávolságot képesek megtenni, Euro 6-os a környezetvédelmi besorolásuk, a férőhelyek száma 38, továbbá kerekesszék vagy babakocsi szállítására kialakított hely is van az autóbuszokon. Az új midibuszok olyan vonalakon és azokban a napszakokban állnak forgalomba, ahol és amikor eddig kisebb kihasználtsággal közlekedő szóló autóbuszok teljesítettek szolgálatot, ami nagyobb költségráfordítást és környezetterhelést jelentett számunkra.•