2012. augusztus 2.

Szerző:
B. Szabó Edina

Okos mérés – okos felhasználó

Az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. elindította okos mérési programját, melynek informatikai rendszerét az intelligens megoldásokban élen járó IBM fejleszti az Inter-Computer-Informatika Zrt. alvállalkozójaként. A közel 3000 háztartás és vállalati ügyfél részvételével elindított kísérletben a fogyasztók akár okostelefonon is ellenőrizhetik energiafelhasználásukat, a szolgáltató pedig kiszállás nélkül, a központból olvashatja le a mérőórákat.


A statisztikai módszerrel kiválasztott résztvevőknél már megkezdték az okos mérők felszerelését, év végére a szolgáltatók új tarifacsomaggal keresik fel a tesztalanyokat. A 2013 végéig tartó tesztelés célja, hogy kiderüljön, miként változtatja meg az energiafelhasználási szokásokat, ha az ügyfél maga is nyomon követheti fogyasztását.

A szolgáltató arra is kíváncsi, milyen költségmegtakarítás érhető el az energiafelhasználás pontosabb tervezése vagy az üzemeltetési költségek tekintetében az új technológia felhasználásával. A jövő nagy kérdése az, hogy a változó elektromos áramdíjak bevezetésével hatást lehet-e gyakorolni a csúcsidőszakok fogyasztására az egyenletesebb, hatékonyabb energiafelhasználás érdekében. Az okos rendszerek természetes előnye lehet még, hogy magasabb szintre emeli az ügyfélkapcsolatot, a valós fogyasztás alapján történő számlázást megteremtve.

Ez a rendszer az első lépés lehet az intelligens otthonok és vállalatok megteremtése felé tett úton. A sikerhez azonban a felhasználókkal is meg kell ismertetni az okos energiafelhaszná-lás lehetőségeit, majd a kapott eredményeket, a kitűzhető célokat. Érdekes módon általában a fogyasztók közel fele gondolja úgy, hogy az intelligens megoldások „csupán” környezet­védelmi szempontból játszhatnak nagy szerepet, költségcsökkentő tényezőként nem veszik fi­gye­lembe. Ezért a projekt indulásával egy időben szemléletformáló kampányba kezdenek annak érdekében, hogy a fogyasztók bővíthessék okos méréssel kapcsolatos ismereteiket. A Facebookra tervezett, elsősorban fiatalokat célzó kampány előreláthatóan szeptemberben indul, és még további ismeretterjesztő tartalmú akciók is várhatók.•

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020
Címkék

Innotéka