2013. november 12.

Szerző:
Bencze Áron

Stadler Rail Csoport • stadlerrail.com

Szolnokról a magyar vasúti pályákra

Célegyenesbe fordult a hazai vasútvonalakra szánt FLIRT motorvonatok gyártása a szolnoki üzemben, az első kocsiszekrény már el is készült. 2015-től 112 darabos flottaállománnyal találkozhatunk országszerte, a Stadler Rail Csoport szerelvényeivel. A fejlesztések részleteiről Dunai Zoltán országigazgatóval beszélgettünk.


Elkészült az első GYSEV FLIRT a Stadler lengyelországi gyárában

Az elmúlt években egyre több vonalon járnak FLIRT motorvona­tok. Hány darabból áll a flotta?
– Egy 2005-ös közbeszerzésnek köszönhetően jelenleg 60 darab FLIRT villamos motorvonat közlekedik a hazai vasútvonalakon. Egy-egy jármű naponta közel 600 kilométert tesz meg, ami annyit jelent, hogy éves szinten legalább 180-210 ezer kilométert futnak. Hétköznapokon leginkább az 1-es vonalon találkozhatunk velük Budapest és Győr között, a 30-as vonalon Székesfehérvárig, illetve a 40-es vonalon Pusztaszabolcs–Dombóvár irányában, valamint egyre nagyobb mértékben szolgáljuk ki a 80-as vonalat Hatvanig és Füzesabonyig. Hétvégén, amikor nincs szükség annyi járműre az elővárosi vonalakon, több más desztináció is felkerül a térképre: a szobi vonal, nyáron pedig az úgynevezett Balaton expressz járatok.

Mitől ennyire sikeres a FLIRT járműcsalád?
– A FLIRT végsebessége 160 km/h, menettulajdonságai okán kifejezetten alkalmas fővonali nagysebességű üzemre éppúgy, mint a sok megállóhelyes elővárosi forgalomra, hiszen remek gyorsítóképessége (ez akár 1,2 m/s2 is lehet) erre is alkalmassá teszi. A MÁV és a GYSEV FLIRT-ökön 211 ülés van, de maximális helykihasználás esetén akár 375 utas is felfér rá. Legfontosabb előnye az üzembiztonság, a hazai járművek átlagosan 96 százalékos rendelkezésre állással üzemelnek. Ez kiemelkedőnek számít, más gördülőállomány-flottáknál ennél lényegesen alacsonyabbak az arányok. Nagy előnye még az energiafogyasztás is, gyakorlatilag csak az áramszámlából 7-8 év alatt megtérül a megrendelő számára, ugyanis durván feleannyi áramot fogyaszt, mint egy hagyományos szerelvény. Amióta a flotta Magyarországon üzemel, 8,5 milliárd forintnyi áramot takarított meg a vasútnak.

Dunai Zoltán

A Stadler lengyelországi gyárában október elején készült el a GYSEV által megrendelt első FLIRT motorvonat. Mikor állhat forgalomba?
– Ez a motorvonat annak a négydarabos flottának az első járműve, amelyről még 2012 áprilisában írtunk alá szállítási szerződést. Lengyelországban már az összes szükséges berendezéssel felszerelték a szolnoki gyárban készült 30 tonnás fényezett szekrényvázakat, amelyeket tavasszal szállítottak ki Magyarországról. A jármű a határról egyenesen Pusztaszabolcsra, a Stadler karbantartó központjába érkezik, ahol megtörténik a vonat üzembe helyezése. A Nemzeti Közlekedési Hatóság az átvételi próbát várhatóan a Győr–Hegyeshalom vasútvonalon végzi, és a tervek szerint még ez év decemberében forgalomba állhat a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalon.

Ennél jóval markánsabb változást eredményezhet a hazai vasúti közlekedésben egy másik megbízás…
– Tavasszal írtuk alá azokat a szerződéseket, amelyek értelmében a MÁV-Start Zrt.-nek 42, míg a GYSEV Zrt.-nek 6 elővárosi motorvonatot szállítunk 2015. szeptember 30-áig, így két éven belül 112 darabosra duzzad a flottaállomány. Az első szerelvények 2014 áprilisában érkeznek. A járművek egységára 5,558 millió euró, míg a beszerzés összértéke 266,784 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból finanszíroznak majd a 2007–2013-as Közlekedési Operatív Program keretében. Az újonnan készülő szerelvényeken már szériatartozék lesz a wifielérés, és az ülőhelyek mellett 230 voltos számítógép-csatlakozóaljzatok is lesznek. Továbbfejlesztett vizuális utastájékoztató rendszer áll majd az utasok rendelkezésére, a motorvonatok belső terében monitorokon is követni lehet majd az utazással kapcsolatos információkat, illetve a szerelvények az egyik legkorszerűbb ETCS2 vasútbiztonsági rendszerrel lesznek ellátva. Már az is eldőlt, hogy kék színűek lesznek a MÁV-Start új motorvonatai. A 42 vonat szürkésfehér alapon kék színekkel és sárga ajtóval viszi tovább a MÁV-csoport hagyományait. Ezek a járművek a tervek szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd.

Az első MÁV FLIRT kocsiszekrény a szolnoki gyárban

Egy ekkora megrendelés mennyire teszi próbára a szolnoki gyár kapacitásait?
– Az üzem 2009-ben kezdte meg működését, azóta a cégcsoport folyamatosan fejlesztette a gyár kapacitását és területét, ahol villamos és dízel-, normál és széles nyomtávolságú, illetve egyszintes és emeletes vonatok alumínium kocsiszekrényeinek hegesztését és fényezését végezzük. Mindezzel itthon egy teljesen új tevékenységet honosítottunk meg, és a szolnoki mára Európa egyik legkorszerűbb alumíniumhegesztő üzemének számít. A most befejezett bővítéssel a társaság képes lesz megduplázni a teljesítményét, ugyanis az eredetileg évi 200 kocsiszekrényre tervezett üzem kapacitása idén már eléri a 370-et; 2014-ben a tervek szerint azonban legalább 500 kocsiszekrény készül Magyarországon. Ugyancsak Szolnokra került a forgóváz-javító üzem is, ahol az egymillió kilométert futott motorvonatok nagyrevízióját végezzük el.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy akár Észtországból is hazánkba érkezhetnek javításra a szerelvények?
– Azok a motorvonatok kerülnek Szolnokra, amelyek esetében a szerződés magában foglalja a karbantartási feladatokat is. Ez az arány nagyjából az eladott járművek egynegyedét jelenti.

Hol találkozhatunk még a hazai vonalak mellett a Stadler motorvonataival?
– Az elmúlt két év kiemelkedően sikeresnek nevezhető, nemcsak a hagyományos német piac húzott erősen, de az erős helyi konkurencia ellenére Lengyelországban is egyre markánsabban lehetünk jelen az intercity és az elővárosi vonalakon. Járműveink már jó ideje futnak az olasz, a finn, az észt és a fehérorosz vasútvonalakon, sőt nemrég tendert nyertünk Szerbiában, és sikerült belépnünk az orosz piacra is. A Stadler Rail nyerte meg az orosz reptéri vasúti üzemeltető, az Aeroexpress tenderét, ahol 25, emeletes motorvonatra írtak ki nemzetközi tendert. A vonatok a moszkvai belváros és a három fontos repülőtér, Vnukovó, Seremetyjevo és Domogyedovó között közlekedő járatokon állnak majd forgalomba. A szerződés szerinti 25 vonat mellett további 13-ra opció vonatkozik. A vonatok szélsőséges időjárási körülmények között, mínusz 50-től plusz 40 °C-ig terjedő tartományban kell, hogy működjenek.

Tavaly decemberben kötöttek stratégiai megállapodást a kormánnyal. Sikerült tartalommal is megtölteni a kereteit?
– Örök vitatéma, hogy mennyire szól egy-egy ilyen megállapodás a médiának és ezen keresztül a választópolgároknak. Ugyanakkor vé­leményem szerint önmagában az, hogy a kormány és a nagyvállalati kör partnernek tekinti egymást, ráadásul még kommunikálnak is egymással, az mindenképpen előremutató. Természetesen senki se gon­doljon arra, hogy ez a dokumentum azt jelenti, hogy a jövőben tenderek sorát fogjuk nyerni. Alapvetően azt fektettük le, hogy nem kívánjuk egymás érdekeit sérteni, emellett alakítunk egy munkacsoportot, amely negyedévente ülésezik, és kiértékeli a közös munka menetét.

Nyolc év alatt hihetetlen fejlődésen ment keresztül a Stadler Magyarországon. Mire kell figyelni, hogy ez a tendencia folytatódjon?
– 2005. december 1-jén harmadmagammal indítottuk a céget, a Stadler Rail Csoport pedig három leányvállalatán keresztül 2005 óta van jelen Magyarországon. Eddig összesen 13 milliárd forintot fektettek be hazánkban: Pusztaszabolcson létrejött Európa egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb vasútijármű-karbantartó bázisa, míg Szolnokon egy, a legmodernebb technológiával felszerelt gyárat alapított alumínium vasúti kocsiszekrények gyártására. A fejlesztéseknek köszönhetően Magyarország a Stadler Csoporton belül Svájcot és Németországot követően a harmadik legnagyobb divízióvá válik, és 2014-től 600 fő foglalkoztatására készülünk. Mindenképpen szeretnénk megőrizni domináns pozíciónkat a hazai vasúton, és ehhez minimum olyan teljesítményre van szükségünk, mint eddig. Azt szeretnénk elérni, hogy megrendelőink fejében meg se forduljon, hogy beszállítót váltsanak!•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka