2014. október 22.

Szerző:
Horváth Róbert technológiai és minőségbiztosítási igazgató

Vágánygeometria kitűzésének korszerű megoldása a GEDO CE mérőrendszerrel

A hazai vasúthálózat megújulása során a pályasebesség emelésével a technológiai eszközök korszerűsítése, pontosságuk növelése állandó kihívás elé állítja az üzemeltető és a kivitelező társaságokat egyaránt. Nem kivétel ez alól a Swietelsky Vasúttechnika Kft. sem. A vágányzári idők csökkentése és a kivitelezés minőségének, pontosságának növelése folyamatos innovációra készteti vállalatunkat. Az elmúlt néhány év egyik ilyen előremutató műszaki újdonsága a Szajol–Püspökladány vasútvonal pályafelújítási munkáinál hazánkban először alkalmazott GEDO CE vágánykitűző rendszer.


Korábbi munkáinknál a pálya irány- és fekszintkitűzését vágányszintező műszer, teodolit vagy mérőállomás használatával, hagyományos kitűzési módszerekkel, 6-8 fős geodétacsapat végezte. A szabályozási értékeket minden egyes kitűzési alkalommal a sínekre vagy az aljakra írták fel. A pályafenntartási munkák során elvégzett szabályozási feladatok előkészítésekor is hasonló eljárással történt a kitűzés. A szabályozó­gépek kezelőinek ezeket a felfestett értékeket kellett manuálisan bevinniük a gépek számítógépébe. Tekintettel arra, hogy ezeket a munkákat általában éjszakai vágányzárban végzik, a manuális adatbevitel hibalehetőséget jelent. A vasútvonalak legtöbbjén az építéskori geometria meg­tartása már régen nem volt elérhető ezekkel a hagyományos módszerekkel.

A teljes mérőrendszer

A Szajol–Püspökladány átépítés nyílt vonali szakaszain alkalmazott rendszer azonban mind az építési, mind a fenntartási munkák esetén megoldást kínál a tervezett geometria tartására. A mérőrendszer két mérőkocsiból áll, ezek közül az egyiken egy automata mérőállomás, a másikon egy fixen rögzített prizma és egy terepi számítógép van. A mérőállomást hordozó mérőkocsin egy Trimble S8 típusú 1” szögmérési és 1 milliméter távolságmérési pontosságú mérőállomás kapott helyet.

Mérőkocsi mérőállomással

A kocsi tömege 22,5 kilogramm. A prizmás kocsin elhelyezett TSC2 GEDO Vorsys terepi számítógép rögzíti a mért nyomtávolságot és a túlemelésre vonatkozó adatokat. A berendezés nyomtávolság-mérési pontossága ±0,1 milliméter, mérési tartománya 1435 milliméter –20/+60 milli­méter. A túlemelésértéket 265 milliméterig méri, pontossága 0,5 milliméter. A kocsi tömege 17,5 kilogramm. A két mérőkocsi között folyamatos a rádiókapcsolat. A méréshez a vágány mellett kiépítenek egy úgynevezett fixpont-­hálózatot, mely a telepített felsővezetéki oszlopok beton alaptestére kerül.

TSC2 terepi számítógép

A mérőrendszer számára – tervezői adatszolgáltatás alapján – importálják a tervezett vágánygeometria és a fixpont-hálózat koordinátáit. Szelvényezés szerint koordinátahelyesen kerülnek beolvasásra az egyenesek, átmeneti ívek és a tiszta íves szakaszok, a vízszintes geometriából a magassági adatok és a tervezett lekerekítő ívek, a túlemelési és nyombővítéses szakaszok. Az adatokat közvetlen importálhatjuk Cadr/1 vagy LandXML formátumban.

A kitűzést úgy kell elvégezni, hogy a bevitt adatok alapján ismert szelvényezés és fixpont-koordináta szerint először a mérőállomásos kocsival megállunk a felmérési szakasz első fix pontja mellett, a kocsi helyét megjelöljük, majd a fix pontra tájékozunk. Az első kocsival előremegyünk a következő fix pontig, ahol ismét tájékozunk. Eközben a prizmás kocsi az első tájékozási pontra áll. A TSC2 terepi számítógép irányítja a berendezés működését, és rögzíti a mérési adatokat. Indítjuk a mérést, és a prizmás kocsit a mérőállomás felé toljuk. A rendszer az előre beállítható távolságokban mérést végez, és – a kapott koordinátaadatokat összehasonlítva a tervezettel – megadja az aktuális emelési és irányítási értékeket. A mérési adatok feldolgozását és a szabályozási tervet, illetve a szabályozógép tulajdonságainak megfelelő korrekciókat a GEDO Tamp irodai program segítségével készíthetjük el. Természetesen a szoftverben beállíthatók az úgynevezett emelési lépcsők, vagyis az elérni kívánt magassági szinttől való konstans negatív eltérés, mely az építési szabályozásoknál a tervezett szint többszöri szabályozási menetben való elérését biztosítja. Mivel a mérés teljesen automatikus, és a szabályozási értékeket digitális formátumban tárolja, az adatok fogadására alkalmassá tett szabályozógépek számítógépére az adatok digitális formátumban felvihetők, így nincs szükség a szabályozási értékek felfestésére és manuális bevitelre.

A rendszer nagy előnye, hogy segítségével mindig a tervezett vágánygeometria állítható vissza. A vízszintes és magassági mérések egy munkamenetben történnek. Kezeléséhez mindössze négy főre van szükség, teljesítménye óránként átlagosan 1000 méter. Az éjszakai mérések sem jelentenek akadályt.

A mérésekből nyert adatokat fel lehet használni a vasútvonalakról vezetett geometriai nyilvántartások naprakészen tartásához, illetve megfelelő szoftvertámogatással hossz-szelvények és helyszínrajzi nyomvonalak állíthatók elő, melyek szintén a nyilvántartási tervek naprakészen tartásában segíthetik a pályaüzemeltetőket.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka