2011. november 5.

Szerző:
S. J.

Világszínvonalú fejlesztés – hazai erőből

Ünnepélyes külsőségek között adták át október 21-én a felújított Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalat. Ennek lényege, hogy az új vasúti pályán immár 120 kilométeres sebességgel tudnak haladni a vonatok a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasúthoz (GYSEV) tartozó szakaszon. Fontos eleme a felújításnak, hogy a vasúti biztosítóberendezéseket is korszerűsítették, és ebben nagy szerepe volt az ezen a terü­leten fejlesztő hazai cégnek, a Műszer Automatika Kft.-nek.


A vasúti pálya korszerűsítése a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd szakaszt érinti, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapja támogatott. Az első szakasz már idén tavasszal elkészült. A munka során a GYSEV bonyolította le a fejlesztést, amelyet az EU finanszírozott, a pályaépítő cég a SAVARIA 2009 Konzorcium volt, a biztosítóberendezések fővállalkozója pedig a Thales Austria GmbH; ennek a társaságnak az alvállalkozója lett a Műszer Automatika Kft.

A projektfelelősi posztot is betöltő Horváth Gábor, a Műszer Automatika Kft. igazgatóhelyettese lapunknak elmondta, hogy cége és munkatársai szívesen dolgoztak volna fővállalkozóként, azonban a tender olyan – részben pénzügyi – követelményeket fogalmazott meg, hogy a kft. abba nem vághatott bele. A cége egyébként hazánkban az egyetlen olyan vállalkozás, amely a vasúti biztosítóberendezések fejlesztését is végzi, részben ezért is kaphatta mag az alvállalkozói pozíciót a Műszer Automatika, amelynek az útátjárók biztosítása volt a feladata.

A berendezés számos más közforgalmú (pl.: HÉV, Bosnyák Vasút) útátjárónál már több helyen is jó szolgálatot tett, mivel a HÉV és a vasúti útátjáró biztosítása hasonlóan működik, ezért kézenfekvő volt, hogy a megrendelő, a GYSEV Zrt. elektronikus útátjáró fedező berendezés kifejlesztését és leszállítását várta el a Műszer Automatikától. A fejlesztés 2009-ben készült el. Ebbe az első kísérleti berendezésbe már bele volt építve minden, amit a vasúttársaság kért. A tesztek és próbaüzemek alatt is jól vizsgázott a fejlesztés, így nem volt akadálya annak, hogy a szükséges 33 darab útátjáróhoz a Műszer Automatika Kft. készítse el a biztosítóberendezéseket.

A berendezéstípus alkalmas az országos közforgalmú vasútvonalakon történő alkalmazásra, és sajnálatos az a tény, hogy a MÁV nem részesíti előnyben a hazai fejlesztésű és gyártású berendezéseket. A GYSEV vezetése 2009-ben azért is előre mutató döntést hozott, mert a hazai fejlesztésű és gyártású berendezéstípus választásával lehetőséget adott a Műszer Automatika Kft.-nek, illetve a további elektronikus berendezések fejlesztéséhez is megadta a szükséges kezdőlökést.

A fejlesztés nem csak a saját szakterületén vívott ki nagy elismerést, idén tavasszal a Műszer Automatika Kft. Ipari Innovációs Díjat is kapott. A rangos elismerés – amelyet minden évben a Parlamentben adnak át – nem csupán a műszaki fejlesztésnek szólt, hanem a pénzügyi hatékonyságnak is. A 1,5 milliárd forint értékű projektrész értékét részben az adja, hogy magyar szakemberek állították elő, akiknek a munkája révén a kft. megduplázta előző évi bevételét.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka