Vonalakból alkotunk 15 éve
A legkülönbözőbb hazai – ipari, kereskedelmi vagy települési – fejlesztési projektekben is a közlekedés súlyponti szerepét felismerve, és ennek kiemelt fontosságára alapozva hozta létre 2005-ben a VONALVEZETŐ Kft.-t Halász István egy akkori kecskeméti építőipari cégcsoport részeként. A cég fő profilja kezdetben ipari és kereskedelmi létesítmények közlekedési rendszereinek, úthálózatainak tervezése volt. Ezekben az években számos ipari fejlesztés zajlott az országban, melyek révén a vállalat az első komoly megbízásait tudta elnyerni. Ilyen volt Székesfehérváron a Grundfos ipari üzemi útjának megtervezése, melyet nem sokkal később a nyírbátori Coloplast gyárban megvalósuló beruházás követett. „Jó időben indultunk, úgy tűnt, folyamatos lesz a fejlődés, azonban a kiváltságos korszak végül a gazdasági válság kitörése miatt csak néhány évig tartott” – árnyalta a kezdeti sikereket Halász István, kiemelve: alkalmazkodva a kialakult helyzethez, az önkormányzati megbízásokra helyezték át a hangsúlyt, és ipari utak helyett közutak tervezésével kezdtek foglalkozni. Elsősorban főutak és összekötő utak, gyűjtőutak, közúti csomópontok tervezésében vettek részt. Ám a profilváltás csak átmeneti sikereket hozott, ugyanis az erre szánt források hamar elapadtak az országban.
A VONALVEZETŐ Kft. azonban ismét képes volt a megújulásra, és tovább bővítették feladatkörüket: a 2010-es évektől közlekedési létesítményekkel összefüggő szennyvízelvezetési és ivóvízhálózat tervezésére, illetve az ehhez kapcsolódó forgalomtechnikai tervek készítésére álltak át.
A mostoha gazdasági körülmények legnagyobb hozadékát az így kialakult sokoldalúság jelenti, melyet azóta folyamatosan kamatoztat a vállalat.
Közlekedési beruházások esetében komplex szolgáltatást képesek nyújtani, amely magában foglalja a mérnöki tervezést, valamint valamennyi felmerülő szakági tervezői munka összefogását. Emellett rendezési terveket és közlekedési tanulmányokat is készítenek, de műszaki ellenőri feladatokat is vállalnak. Végig tudják kísérni egy közlekedési létesítmény megvalósítását akár az ötlettől egészen a kivitelezésig. Munkáik közé jelenleg országos és helyi közutak, vasúthálózati elemek, közlekedési és közúti csomópontok, kerékpárutak, gyalogutak, parkolók és gazdasági utak tervezése is beletartozik.
Mindemellett külön foglalkoznak vízépítési és vízgazdálkodási mérnöki feladatokkal.
A VONALVEZETŐ Kft. rendelkezik külön közlekedési és külön közműinfrastruktúra-tervező részleggel is, melyek egy alvállalkozói szinten működő szaktervezői partnerhálózattal egészülnek ki. Halász István kitért arra is, hogy az utóbbi években egyre több megrendelést kapnak generáltervezésre, így a saját kézben tartott komplexebb feladatok által a munkamegosztás jóval szervezettebb lehet, és a mérnöki végeredmény is lényegesen összehangoltabb. Az átfogó, rendszerezett feladatkezelésnek köszönhetően nagyobb figyelmet tudnak szentelni olyan, napjainkban fontos szempontoknak is, mint a környezettudatosság és a fenntarthatóság.
Mint megtudtuk, a tervezőiroda létszáma az elmúlt 15 év alatt 15 főre nőtt, megbízásainak száma pedig meghaladta az 500-at. Míg az induló vállalkozások általában először helyben tudnak hírnevet szerezni, és később érnek el országos ismertséget, addig a VONALVEZETŐ Kft. esetében ez éppen fordítva történt. „Kecskeméti mérnökirodaként az első években többnyire az ország más, távolabbi pontjairól kaptunk feladatokat” – avatott be a részletekbe a cégvezető, aki büszke arra, hogy az utóbbi években több komolyabb fejlesztés is az ő nevükhez fűződik a megyeszékhelyen.
A „Vonalvezetőkhöz” köthető például Kecskeméten az 5-ös számú főút–Déli Iparterület térségében több közúti fejlesztés, csomópont, kerékpárút megtervezése is. Jelenleg is mintegy 15 projektben vesznek részt egy időben.
Egyik, nemrégiben lezárult projektjük a kiskunfélegyházi új, 24 hektáros ipari park, melynek a teljes infrastruktúráját kellett megtervezniük. A feladatok 2018-ban a tanulmánytervekkel kezdődtek, 2019-ben az engedélyezési és kivitelezési tervezések, valamint az engedélyeztetés folyamatai zajlottak, 2020-ban pedig a műszaki ellenőrzést végezték el. A telkek közötti aszfaltozott úthálózat megépült, a közművek: vezetékes ivóvíz, szennyvízhálózat, villamos energia, földgáz és telekommunikációs kábelek a telekhatáron vannak, és elkészült a biztonsági és beléptetési rendszer.
A VONALVEZETŐ Kft. emellett benne van egy Baranya megyei, 29 kilométeres nagy közúti beruházás tervezésében, és megbízást nyertek el egy Tolna megyei 4 kilométeres, valamint egy Bács-Kiskun megyei 3 kilométeres állami útszakasz tervezésére is, míg a Balaton térségébe kerékpárutat terveznek. Az ügyvezető stabilitási szempontból meghatározónak nevezte, hogy többen már az idei év elején visszatérő megrendelőként jelentkeztek, és az ország számos pontján is új közutak és közúti csomópontok, kiszolgálóutak, benzinkutak tervezésében vesznek részt.
A cég vezetője az elért eredmények ellenére sem szeretne „visszább venni”. Mint fogalmazott, elsősorban komplex feladatvállalási volumenüket szeretnék növelni, a kapacitásokat pedig egy új budapesti iroda 2021. februári megnyitásával is bővíteni kívánták. A hajdan egyszemélyesként indult vállalkozás mára – mint „Vonalvezetők” cégcsoport – egy komoly mérnök csapattá nőtte ki magát, és az ügyvezető elmondása szerint nem volt könnyű feladat ehhez megtalálni azokat a szakembereket, akik a szakmai közösségbe is jól tudtak beilleszkedni. „A folyamatos bővülés ellenére szeretnénk megtartani a családias jelleget” – jegyezte meg Halász István, aki a cég jövőjével kapcsolatban kiemelkedően fontos fejlődési iránynak nevezte a városiasodás és az élhető környezet ellentmondásainak mérnöki megoldását, illetve a részletes forgalmi vizsgálatokat, távlati modellezéseket felhasználó, megalapozott tervezési munkát. Ennek a Dél-Alföld régióban való megteremtéséhez nyertek forrást; 2020 végén a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásban részesítette innovatív pályázatukat, melynek során ezt a szemléletet a mindennapi mérnöki gyakorlatba is be kívánják vezetni. „A városok méretének ugrásszerű növekedése a közlekedési hálózatra döntő hatással van, ezért a jövőben minél részletesebb közlekedési vizsgálatokat kell lefolytatni a hatékony megoldásokhoz” – fűzte hozzá végül.•