Ausztrália megadóztatná a techóriásokat
„Azt akarjuk, hogy a digitális világ szabályai minél jobban tükrözzék a valós világ szabályait” – érvel Josh Frydenberg, Ausztrália pénzügyminisztere, és a jelek szerint nem csak kommunikációs próba volt mindez, mert a szigetország kormánya már konkrét lépéseket is tett az ügy érdekében, miután felkérte az ország versenyjogi és fogyasztóvédelmi témáiért felelős ACCC-t, hogy készítsen kötelező magatartási kódexet a média és a digitális platformok együttműködéséről.
Az adóztatás ötlete nem alaptalan, ugyanis a Google uralja az ausztrál online hirdetési piac 47 százalékát, míg a Facebook részesedése 24 százalékos, miközben a szektor bevétele az elmúlt 15 évben a nyolcszorosára nőtt, és tavaly megközelítette a kilencmilliárd ausztrál dollárt. A helyi versenyhivatal arra tett kísérletet az első körös tárgyalásokon, hogy a globális platformokat működtető vállalatok önkéntesen hozott szabályok alapján fizessenek a hagyományos sajtóorgánumoknak a tőlük átvett tartalmakért. Nem meglepő módon a techóriások nem voltak nyitottak az ötletre, a Facebook például azzal érvelt, hogy eddig is rengeteg pénzt költöttek a helyi sajtóra tartalmi megállapodások, partneri együttműködés és képzések formájában.•