Növekvő e-kereskedelem, folyamatos innováció
Tavaly három évnyit ugrott előre az e-kereskedelem a koronavírus-járvány és a digitalizációs forradalom következtében, derült ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából. Az átlagos növekedés évente 16–18 százalék szokott lenni, de az elmúlt évben a belföldi online kiskereskedelem – 45 százalékos rekordbővülést követően – 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított.
A pandémia miatt a vártnál többen vették igénybe az e-kereskedelem szolgáltatásait. A tavaszi és év végi boltbezárások nemcsak komoly terhet róttak az e-kereskedelemre, de ezzel együtt a robbanásszerű növekedésével is jártak. A legnagyobb forgalom 2020 utolsó negyedévében volt: az emelkedő esetszámok és szigorítások miatt az év végi ünnepi szezonban 59 százalékkal bővült a szektor 2019 utolsó negyedévéhez képest.
Nótin Szabolcs, a Retargeting.Biz online marketing automatizációs szoftvercég magyarországi vezetője szerint a következő években lassulni fog a növekedés, de a rendelések gyakorisága és értéke tovább fogja hajtani a piacot: „A vevők egyre inkább az online-t fogják előnyben részesíteni, egyrészt mivel a közép- és időskorúak a járvány alatt rájöttek arra, hogy online kényelmesebb, és a legtöbb szempontból biztonságosabb is a vásárlás, másrészt a Z generáció egyre nagyobb része fog jelentős vásárlóerővel rendelkezni, így a következő évtizedre kissé lassuló, de folyamatos növekedés jósolható.”
Ahogy növekszik az e-commerce piaci részesedése a kiskereskedelmi forgalmon belül, úgy próbál egyre több cég betörni a szektorba. Két-három év múlva viszont sokkal nehezebb és költségesebb lesz gyors sikereket elérni, mint napjainkban, mert ahogy egyre kisebb mértékű lesz a növekedés és egyre több nemzetközi szereplő jelenik meg a magyar piacon, úgy lesz egyre élesebb a verseny is. Azoknak, akik későn lépnek, nagyobb befektetéssel és hosszabb megtérülési idővel kell számolniuk. „A vállalatoknak érdemes még most beszállni és egy erős márkát kiépíteni, különösen nagy figyelmet szentelve a folyamatos innovációnak. Megbízható üzleti modellel és folyamatos innovációval a kisebb vállalkozások is sikeresek lehetnek még a világcégek uralta piacon is” – fogalmazott Nótin Szabolcs.•