Világrekorder kötélhíd

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Építőmérnöki és Gépészmérnöki Kara oktatóinak közreműködésével tervezett Nemzeti összetartozás hídja sikeresen teljesítette a dinamikus és statikus terhelési próbát.


Fotó: Dunai László

Sátoraljaújhelyen, a Szár-hegyet és a Várhegyet összekötő híd építése új mérföldkőhöz ért április elején. Dunai László, a BME Építőmérnöki Kar egyetemi tanárának vezetésével elvégezték rajta a dinamikus és statikus próbaterhelést, amelyek sikerrel zárultak. A dinamikus próbaterhelést először két, majd tizenkét, végül harminckét ember ritmikus mozgásával végezték. „A terhelés hatásaira a híd jól reagált, azokat a jelenségeket mutatta, amelyekre a tervezés során számítottunk – mondta Dunai László. – Az volt a cél, hogy megfelelően mozogjon és élményt adjon azoknak, akik egy kalandparkban erre rámennek.”

A próbaterhelés során olyan monitoringrendszert építettek ki a hídon, amelynek segítségével még több hónapon keresztül figyelhető a híd viselkedése a meteorológiai hatásokra (hőmérséklet, szél). A mérőrendszer által folyamatosan szolgáltatott szerkezeti állapotjellemzők alapján határozhatók meg a híd üzemeltetésének gyakorlati feltételei.

A turisztikai látványosságként épülő híd hossza meghaladja a 700 métert, és 80 méter magasban hat acélsodronykötél tartja. Ezzel a technológiával Magyarországon, de a hosszát figyelembe véve a világon, ez a leghosszabb ilyen típusú híd, tehát egyedi, rekordhíd. A 4 milliárd forintos projekt 2015-ben kezdődött, a híd átadását még idén tavasszal tervezik.•

Címlapkép: Dunai László


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka