2011. november: jegyzet, portré, tudomány, nanotechnológia, biotechnológia, egyetem, innováció, közlekedés, atomenergia, agrárium, zöldkörnyezet, vízgazdálkodás, it, logisztika
2011. november 5.

Szerző:
B. Szabó Edina

Kódok, jelzések, információk – egyedi termékazonosítás

Tudja, mennyi mindent rejt egy apró alkatrész a legmodernebb technikai vívmányokban? Tudja, hogyan vigyáznak a cégek termékeikre? És ön hogyan óvja meg fejlesztéseit, termékeit?


Az unalmas, de kétségkívül rendkívül hasznos vonalkód mellé szép számmal törtek be a piacra az egyedi termékazonosítók. Fogyasztóként adott esetben csupán azt érzékeljük, hogy az azonosító rendszerek felismerik a terméket és a termék árát, gyártóként, forgalmazóként azonban rengeteg információt elhelyezhetünk – sőt, el kell helyeznünk – a legparányibb egységeken is. Ilyen például a gyártás helye, az összetétel, az ellátási láncban elfoglalt hely. Biztonságtechnikai kérdésként mindez éppolyan fontos, mint fogyasztóvédelmi szempontból.

Ma már több módja van megfeleltetni az információk elhelyezését a különböző országok jogszabályaival. Közhely vagy sem, a globalizáció itt is jelen van. Fontos, hogy a terméket Indiában éppúgy azonosíthassák és védhessék, mint Új-Zélandon vagy Mexikóban, ezért aki előbb teszi le az asztalra a minél nagyobb memóriát (adatolást) biztosító, minél kisebb helyet elfoglaló azonosító rendszert, hatalmas részt nyer a piacból. Miért? Mert a minőség-biztonság-fogyasztó hármasát minden esetben kiegészíti az idő-költség-hatékonyság hármasa – vagyis a jó minőség egyszerre jelenti a gyártó és a fogyasztó biztonságát, valamint a logisztikai és nyereségközpontú piac kialakításának megcélzását.

Az elmúlt években világossá vált, hogy azonosításra mindenkinek szüksége van, piaci oldalon elfoglalt szereptől függetlenül. Milyen variációkat találunk, ha ebben a pillanatban körülnézünk?
Nos, egyértelműen a vonalkód vezeti a listát még mindig, a bevarrt, beragasztott, esetenként regény hosszúságú fogyasztói tájékoztatókat itt és most nem vesszük figyelembe. A vonalkód azért jó, mert megszoktuk. Elegendő mennyiségű információt lehet elrejteni benne, a generált sorozat biztosítja azt, hogy az egyforma termékek valóban egyformaként szerepeljenek, mondjuk a raktári adatbázisban.

Nem mehetünk el szó nélkül azonban a reklámoldal fejlődése vagy a fizikai biztonság megteremtése mellett sem. Reklámszempontból bizony fontos, hogy minél több információt elhelyezhessünk az egyes kódokban, gondolok itt weboldalcímre vagy akár rövid reklámspotra. Mert utóbbi elérhető közelségbe került néhány magyar fejlesztés jóvoltából. Ha már magyar fejlesztés: tudta, hogy a magyarok kiemelkedő ötleteikkel folyamatosan viszik előre az egyedi termékazonosítók fejlődését? Nos, bizonyára senki nem lepődik meg a magyar találékonyságon – akkor viszont miért nem használjuk ki a lehetőséget? Ma már az informatikai fejlődésnek köszönhetően komplett katalógus is elhelyezhető egy-egy kód mögé, ami nem akármilyen versenyelőnyt jelent a piacon, a reklámköltségek hatékonyabbá tételéről nem is beszélve.

Mindez pedig a gyártási technológia folyamatába strukturálva, a termékekbe, csomagolásukba belegyártva olyan fizikai biztonságot teremt az autóipartól a gyógyszeriparon át az élelmiszeriparig bezárólag, ami felbecsülhetetlen. Megszűnik a hamisítás, akár otthonunkból is nyomon követhetjük egy-egy termék útját – viszlát, gyermekmunka, viszlát, csempészet –, s akár kontinenseket is átutazott termékről mindig minden szükséges információt lekérhetünk.
Kérdés persze, hogy minderre mikor érik meg a társadalom, mindenesetre jobban örülnék, ha a vitaminomról biztosan állíthatnám: tudom, hol és mikor készült. •

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018

Innotéka