2018. május: jegyzet, orvostudomány, agykutatás, portré, csillagászat, tudomány, it, egyetem, ipari automatizálás, robotika, lézer, innováció, okostechnológia, energiagazdálkodás, zöldkörnyezet, hulladékgazdálkodás, kiállítás/konferencia, vízgazdálkodás, fenntarthatóság, mesterséges intelligencia, hálózatkutatás
2018. május 4.

Szerző:
Szegedi Imre

Partnerség

Naponta számtalanszor látjuk, hogy a járművezetők kihangosító helyett a mobiltelefont a kezükben tartva, vagy vállukkal a fülükhöz szorítva beszélnek, miközben az autó robog. A balesetek mutatják, hogy két kézzel sem vagyunk a topon, nemhogy fél kézzel.

Majd, ha eljönnek az okosautók, azt csinálunk a kocsinkban, amit akarunk, hiszen a technika mindent elintéz helyettünk – gondoljuk egy ideje. Egyszer talán, ám két minapi (bal)eset is arra figyelmeztet, hogy ezen a területen az út elején járunk. Mindkettő az Egyesült Államokban történt. Egy tempei nő a zebrán kelt át, és mivel szinte teljesen sötét volt, csak az utolsó pillanatban lehetett őt észrevenni. Az autóban sofőr is ült, de éppen nem ő vezetett. Az ember, illetve a járműre szerelt szenzorok sem észlelték a gyalogost, aki belehalt az ütközés következtében szerzett sérüléseibe. Kaliforniában pedig a beton sávelválasztónak csapódott egy Tesla Model X. Ez a jármű is önvezető módban volt a baleset idején. Nem e két eset alapján kell ítéletet mondani a messiásként várt önvezető autók felett, de látszik, hogy van még mit fejleszteni.
Az emberen és a technológián egyaránt.

Ez év májusában negyedik alkalommal rendezik meg itthon A közlekedési kultúra napját. Az esemény a biztonság­tudatos közlekedés mellett az összefogásra és a partnerségre fókuszál. Az egyik előadás a vezetés közbeni mobilozás veszélyeire hívja fel a figyelmet. Arra, hogy a technológiával nem tart lépést a közlekedési kultúránk. Mert igenis a közlekedési kultúra része, hogy miként viselkedünk vezetés közben egy hívás esetén.•

 
Innotéka