<
2016. október 7.

Szerző:
Zoljánszky Alexandra

Huszonegyedik századi megoldások

„A fiatalok már a kezdetektől olyan vállalati szemlélettel, munkakultú­rával, tudással és technológiával találkoznak, ami az elméleti tudás mellé azonnali gyakorlati hasznosulást hoz. Ez pedig nekünk is rendkívül fontos” – érvelt a győri Széchenyi István Egyetemen tavaly bevezetett duális képzés mellett Schubert Olívia, az Audi Hungaria Motor Kft. oktatási és tudományos kooperációk osztályának vezetője.


A megoldás kétségkívül 21. századi, ráadásul novembertől a Cyber Learning oktatási módszertannal új időszámítás is kezdődhet a felsőoktatási intézményben. Nem új keletű a gyakorlatorientált képzés a Széchenyi István Egyetemen, a felsőoktatási törvény azonban 2015-ben adott először lehetőséget az intézményeknek, hogy duális képzés elnevezéssel még szorosabbra fűzzék egyes hallgatók kapcsolatait a vállalatokkal. „Első lépésként csupán öt fő számára hirdettünk helyet járműmérnök szakra felvételiző diákoknak, hiszen arra eddig nem volt példa, hogy a középiskolából kikerült fiatalok rögtön bekapcsolódjanak egy nagyvállalat életébe. Az Audival azonban sikerült továbbfejlesztenünk a létező gyakornoki programokat, így gördülékenyen ment az első év – adott rövid áttekintést dr. Kovács Zsolt, az egyetem igazgatásszervezési főigazgatója az új képzési irány kezdeteiről. – A sikeres tapasztalatok alapján a duális képzést szélesebb körben folytatjuk. Az idei felvételi során tízre bővítjük a duális képzésben részt vevők számát, és a villamosmérnök szakon is meghirdettük a duális programot, öt fővel” – mondta a fő­igazgató, hozzátéve, hogy jövőre is folytatják az együttműködést, több csatlakozni kívánó partnercéggel tárgyalnak, így tovább bővülhet a hallgatói létszám.

„Az első időszakban intenzív felkészítést tartottunk, megmutattuk a diákoknak az egyes szakterületeket. Az első két félévben a készségeket megalapozó tréningközpontunkban töltötték a gyakorlati időt, ahol a szakmunkásokat és a szakközépiskolai tanulókat is képezzük. A harmadik félévtől kerültek át a diákok az adott szakterületre, ahol főleg az egyetemi tananyagra kialakított projektfeladatot kapnak” – tájékoztatott Schubert Olívia és hangsúlyozta, a vállalat számára fontos, hogy minél képzettebb, kiváló nyelvtudással rendelkező és csapatmunkában, a vállalati kultúrában dolgozni tudó munkatársakat képezzenek. Az utánpótlás kinevelésének legjobb módszere a duális képzés, hiszen a diákokkal szinte napi kapcsolatban állnak.
„A fiatalok a legjobb technológiákkal, a legkorszerűbb mérnöki ismeretekkel talál­koznak, reméljük, hogy a végzettségük nagyon jó minőségű lesz, és az egyetem után nálunk is állnak munkába” – tette hozzá az Audi Hungaria Motor Kft. oktatási és tudományos kooperációk osztályának vezetője.

Az egyetem pedig biztosítja, hogy a hallgatók a 21. századi követelményeknek megfelelő elméleti tudást kapjanak, ezt bizonyítja a szeptemberben tesztüzemből éles működésbe lépett Cyber Learning elnevezésű rendszer is. A Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola ugyanis bejelentette, hogy ezentúl virtuális térben tartják az előadásokat, illetve védéseket – a világon elsőként.

Dr. Baranyi Péter egyetemi tanár elmondta, az alaprendszer egy virtuálistér-generátor, a Széchenyi Egyetem pedig a Cyber Learninget adta hozzá applikációként. „Az oktatás módszertana jelentősen megváltozik, egyre inkább projektszemléletű lesz, s a virtuális térben bárki csatlakozhat a világ bármely pontjáról a képzésekbe, projektekbe” – ma­gyarázta. Az egyetem tehát elébe megy a változásoknak, novembertől az egész intézményben elkezdik bevezetni e forradalminak tartott oktatási technológiát. „Néhány év alatt szinte mindenki zsebébe okostelefon került, ugyanígy lopózik be az életünkbe a virtuális valóság is. A mai középiskolások már igényelni fogják ezt az oktatásban is, amit évtizedekig a virtualitás fog meghatározni” – mondta, hozzátéve, hogy ez végtelen lehetőségeket rejt magában. Például a duális képzésben is hasznos lehet, ugyanis ipari környezetet is tudnak szimulálni költséghatékonyan és természetesen. Nemcsak az oktatás és tananyag hatékonysága növelhető a háromdimenziós szemléltetési lehetőséggel és tananyagokkal berendezett oktatási projektterekkel, hanem számottevő költségkímélést jelent egyes laboratóriumok és szemléltető modellek virtualizált változatának használata.•

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020
Címkék

Innotéka