Miért ne mobilozzanak az ovisok?

Az ELTE Etológia Tanszékén működő Alfa Generá­ció Labor kutatása egyebek között arra hívja fel a figyelmet, hogy a mobileszközöket gyakrabban használó óvodások esetében jóval gyengébb minőségű a szülő-gyerek kapcsolat, és érzékelhetően kevesebb köztük az interaktivitás.


Forrás: Depositphotos/Voyagerix

A kutatók 47 mobilhasználó óvodást vontak be a vizsgálatba, és a kutatáshoz egy 31 tételből álló szülői kérdőívet állítottak össze, amely a digitális médiahasználati szokásokra fókuszált. A laboratóriumban kétféle helyzetben mérték a szülő-gyermek interakció minőségét. Egy ötperces szabad játék során, amikor a gyerek-szülő párok szabadon játszhattak a kikészített játékok bármelyikével, majd egy szintén ötperces strukturált játék során. Az eredmények alapján a kutatók megállapították, hogy a közös játékban a mobilozó gyerekek és szüleik interakciói szegényesebbek voltak, mint a nem mobilozó gyermek és szüleik játékai. Kevesebb volt köztük az interaktivitás, az egymásra irányuló figyelem és a szülői kontroll is. Egyebek mellett arra is rámutattak, hogy a gyerek digitális eszközhasználata elveszi az időt a társas tevékenységektől, emiatt kevésbé fejlődnek a társas készségei. A labor munkatársai ugyanakkor azt is elismerték, hogy a mobilhasználat önmagában még nem ördögtől való. Sokkal fontosabb, hogy ha használ is ilyen eszközt a gyerek, jusson elegendő idő más tevékenységekre, elsősorban a közös, képernyőmentes családi időtöltésekre.•

Címlapkép forrása: Depositphotos/Voyagerix


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka