2017. október – Közlekedésfejlesztési különszám: közlekedés
2017. október – Közlekedésfejlesztési különszám: közlekedés
2017. október 16.

Szerző:
Bencze Áron

Fotó:
Forrás: BKV Zrt.; facebook.com/bkkbudapest

Mi történt a fővárosi tömegközlekedésben 2017-ben?

Az idei év kétséget kizáróan legnagyobb eredménye, hogy elindul az M3-as metróvonal északi szakaszának felújítása. Jóllehet volumenében ehhez hasonló fejlesztésre nem került sor a fővárosban 2017-ben, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) segítségével összeszedtük a fővárost érintő érdekesebb közlekedési beruházásokat.


Budapest közlekedésének évtizedek óta húzódó fejlesztése kezdődik el idén ősszel, miután az M3-as metróvonal északi szakaszának rekonstrukciójához tartozó vonalszakasz állomásainak felújítását és kiegészítő tervezését a Strabag Építőipari Zrt. nyerte el 24,1 milliárd forintért. A vállal­kozás hat metróállomás: a Dózsa György út, Árpád híd, Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-Városkapu, Újpest-Központ kor­szerű­sítését végzi el. A felújítás november elején kezdődik, a kivi­telezési munkálatok pontos ütemezése folyamatban van.

Az M3-as metróvonal felújítását megelőző metrópótló busz­hálózat kiépítésének keretében az út- és forgalomtechnikai munkálatok kivitelezése 2016 novemberében kezdődött, és várhatóan 2017. október végén fejeződik be. A vonal déli szakaszán már befejeződtek a munkálatok, jelenleg az északi és középső szakaszon folyik forgalomkorlátozással járó munkavégzés, egyebek között meglévő járdák, zöldszigetek átvágása és korrekciója; közművezetékek kiváltása, védelembe helyezése; közúti jelző al- és felépítmények bővítése; új buszperonok kiépítése; marási és aszfaltozási munkálatok; ideiglenes forgalomtechnikai beavatkozások történnek, valamint elkezdődött az Árpád hídi metróállomás födém­szigetelésének korszerűsítése.

A vágányépítési, alagúti munkák; biztosítóberendezések felújítása; vasúti távközlési, központi diszpécser rendszerek korszerűsítése tárgyban szintén megkötötték a szerződést a nyertes ajánlattevővel, a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel. Az ütemezés egyeztetése jelenleg is tart, a munkavégzés a teljes vonal alagúti rendszerének korszerűsítését magába foglalja, ami egyebek mellett tartalmazza a pályaszerkezet felújítását; szerkezetépítési és szigetelésjavítási munkákat; a világítási rendszerek korszerűsítését; a biztosítóberendezések, hírközlő, adatátviteli, utastájékoztató rendszerek rekonstrukciós munkáit.

A már jelenleg is felvonóval rendelkező két megálló (Árpád híd, Kőbánya-Kispest) mellett a rekonstrukciót követően új megállókban is lesz lift. Utasforgalmi vizsgálatok, elemzések alapján készült értékelés az állomásokról, ezután a felszíni alternatív útvonalak utazási ideje szerint, valamint az elérhető közintézmények (kór­házak, bíróságok, rendőrség, városházák) szempontjából. A három rangsor kombinációja eredményezte az állomások felvonókkal való megközelítésének, fejlesztésének kiválasztását. A felújítás során további tíz metróállomáson létesülnek felvonók: Újpest-Központ, Újpest-Városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Lehel tér, Nyugati pályaudvar, Deák Ferenc tér, Nagyvárad tér, Népliget és Határ út.

A középső és déli szakasz infrastruktúra-rekonstrukciójára kiírt közbeszerzési eljárások eredménytelenül zárultak, mivel a rendelkezésre álló anyagi fedezet összege nem volt elegendő a szerződéskötésekhez. A BKV arról tájékoztatta lapunkat, hogy a közbeszerzési eljárásokat hamarosan újra kiírják.

Már telepítették az elektronikus jegyrendszer első elemeit

Ezzel párhuzamosan megkezdődött az M3-as állomásain és a HÉV-vonalon az elektronikus jegyrendszer elemeinek telepítése. Mind a beléptetőkapuk (amelyek közül az elsőket a Deák Ferenc tér metróállomás Sütő utcai kijáratánál helyezték el), mind az érvényesítőkészülékek (amelyek első darabjaival a H6-os HÉV Közvágóhíd végállomásánál találkozhatunk) teljes kiépítése 2018-ban történik meg – tudtuk meg a BKK-tól.
Ami a beléptetőkapuk tesztidőszakát illeti, az első állomás telepítésének kiemelt jelentősége van, hiszen ez alapján van lehetőség az engedélyezési és telepítési folyamatok időszükségletének pontosítására, csökkentve ezzel a későbbi telepítések során az utasforgalom zavarását. Tekintve, hogy a kapuk részben újonnan fejlesztett eszközök, ezért elengedhetetlen, hogy valós körülmények között tapasztalatokat szerezzen a gyártó, valamint a BKK azok működéséről, és a visszajelzések alapján – szükség esetén – lehetőség legyen a továbbfejlesztésre vagy javításra (pl.: hardver, szoftver, beállítások, biztonság, zárási és nyitási sebesség, üzemeltetési tapasztalatok stb.). Az érvényesítőkészülékek Közvágóhídnál megvalósuló tesztállomása kiépítésének elsődleges célja, hogy a további telepítések során már gördülékenyen menjenek a munkálatok. Elengedhetetlen, hogy a BKK és a gyártó valós környe­zetben szerezzen tapasztalatokat a telepítést illetően.

A teszt során az eszközökkel kapcsolatos esetleges problémákat még a sorozatgyártás megkezdése előtt feltárják és kijavítják. Emellett az is igen fontos, hogy a gyártó Scheidt & Bachmann a telepítések mellett az engedélyeztetésekkel kapcsolatban is kellő ismereteket szerezzen, és ennek köszönhetően már pontosan ütemezhesse a sorozattelepítéseket.
Az elektronikus jegyrendszer várhatóan 2018 második felében indul. Bevezetésével kényelmesen, gyorsan, egyszerűen igénybe vehetők lesznek a budapesti közösségi közlekedési szolgáltatások. Az ország legnagyobb, legtöbbek által igénybe vett közlekedési hálózatához kapcsolódóan megvalósul egy korszerű, könnyen és egyszerűen használható jegy- és bérletrendszer, amely az ügyfelek igényeihez rugalmasan és innovatívan alkalmazkodik. Az elektronikus jegyrendszer elindulásával a papírra nyomtatott jegyek és bérletek fokozatosan megszűnnek. Az igénybe vett szolgáltatás ellenértékét a rendszer elektronikusan vonja majd le a kártyához tartozó számláról. Az elektronikus jegyrendszerrel együtt új értékesítési csatornákat is biztosítanak az ügyfeleknek: bérletvásárlásra és az utazási egyenleg feltöltésére a BKK személyes ügyfélszolgálatán, mobiltelefonon, valamint az új BKK-automatákon és az interneten is lesz lehetőség.

Az ellenőrzési rendszer is megújul, hiszen a BKK mintegy 800 automatikusan működő kaput telepít a metró- és egyes HÉV-állomásokra. Az ellenőrök és a biztonsági őrök emellett összesen több mint 600 új, hordozható kézi készülék segítségével végzik majd munkájukat, amelyekkel könnyen és gyorsan ellenőrizhetik a kártyák és a hozzájuk kapcsolódó termék vagy egyenleg érvényességét, rendelkezésre állását. A rendszer részeként mintegy 2500 járműre (buszra, trolira, villamosra) 10 ezernél is több új érvényesítőkészülék kerül. A kapuval nem lezárható metró- és HÉV-állomásokra 530 érvényesítőkészüléket telepít a BKK.

Folyamatosan fiatalodó járműpark

Budapesten ez év szeptember végéig 90 vadonatúj és 6 újonnan beszerzett, használt autóbusz állt forgalomba, és ennek köszönhetően a tanítási szünetben már nemcsak hétvégenként és éjszakánként, hanem hétköznap is csak akadálymentes autóbuszok közlekedtek a fővárosban. A tanév kezdetével néhány vonalon újra járnak magaspadlós autóbuszok is, ám döntő többségében most is akadálymentes buszok vesznek részt a napi forgalomban.  
Idén 45 vadonatúj MAN Lion’s City A21 típusú szóló autóbusz állt forgalomba a fővárosban a BKK szolgáltatója, a VT-Arriva üzemeltetésében. A járművek maximálisan megfelelnek a modern kor igényeinek: az Euro 6-os környezetvédelmi kategóriába tartoznak, vagyis fokozottan környezetkímélők. Az utasok kényelme érdekében a járművek jobb oldala az ajtó kinyitásakor kismértékben lesüllyeszthető, valamint kihajtható rámpájuk van, ami megkönnyíti a mozgásukban korlátozottak közlekedését. Olyan biztonsági rendszerrel látták el a járműveket, amely megakadályozza, hogy az utast vagy annak táskáját, kabátját odacsukja a záródó ajtó. A nyári hónapokban légkondicionált utastér teszi komfortosabbá az utazást, beszerzéskor a biztonság is fontos szempont volt, ezért kamerarendszer is működik a buszokon, amely rálátást biztosít a teljes utastérre. A VT-Arriva által forgalomba helyezett buszok többsége a dél-pesti vonalakon közlekedik.
Szintén idén állt forgalomba 45 vadonatúj Mercedes-Benz Conecto autóbusz a BKV üzemeltetésében – ebből 15 szóló, 30 pedig csuklós jármű.

Hasonlóan a MAN buszokhoz, a Conectók is fokozottan környezetkímélő, az Euro 6-os kategóriába tartozó, biztonsági rendszerrel, légkondicionálással, kamerarendszerrel el­látott járművek. A Conectók elsősorban Észak-Budán és Észak-Pesten közlekednek.

A BKV üzemeltetésében idén 6 használt Mercedes Benz Citaro O530G típusú csuklós autóbusz is forgalomba állt, ezek a járművek 2000-ben, illetve 2002-ben készültek. A négyajtós Citarók alacsonypadlósak, klimatizáltak, első ajtajuk befelé, a többi kifelé nyílik. Az autóbuszok a BKV óbudai telephelyéről kiszolgált vonalakon közlekednek.

Tovább bővül a FUTÁR-rendszer

A FUTÁR-eszközök Combino villamosokra történő felszerelése fo­lyamatos, várhatóan 2018 tavaszára mind a 40 forgalomban lévő szerelvény megjelenik az utazástervezőben. Jelenleg (cikkünk szeptember végén készült – a szerk.) 11 darab villamos látható már a rendszerben. A fejlesztésnek köszönhetően jövő tavasztól már a Combinók is láthatóak lesznek a FUTÁR utazástervezőben, azaz minden szerelvény közlekedése valós idejű adatok alapján tervezhető lesz, a villamosok pillanatnyi helyzete elérhető lesz mind a webes, mind az okostelefonos, tabletes alkalmazásban. Emellett a FUTÁR-kijelzőkkel felszelt nagykörúti megállóhelyeken azt is láthatják majd az utasok, hogy mikor jön a következő jármű.

További fontos fejlesztés, hogy a FUTÁR-rendszer szerelésével párhuzamosan fedélzeti kamerarendszerrel is ellátják a Nagykörúton és az 1-es vonalon is közlekedő villamosokat. A fedélzeti kamerák a közösségi közlekedés fontos biztonságnövelő és bűnmegelőzési eszközei: a járműveken készült felvételek 15 napig tárolhatók, szükség esetén – a vonatkozó jogszabályok betartásával – visszanézhetők, bűncselekmény gyanúja esetén bizonyítékként felhasználhatók.

Megújuló gyalogoshidak

Ebben az évben megújult a Meder utcai közmű- és gyalogoshíd, valamint a XX. kerületi Nagysándor József utcai közúti híd is. A Meder utcai híd felújítása során a többi között új vakolatot kapott a toronylépcsőház, megjavították a vasbeton szerkezetet, a lépcsőfokok pedig új burkolatot kaptak. Ezenkívül helyrehozták a híd acélszerkezet belső felületének korrózióelleni bevonatát, korlátját, pályalemezét és pilléreit. A népszigeti lejáró mellé új korlát került, a lépcsőfokok pedig új burkolatot kaptak, valamint meg­­javították a vasbeton szerkezetét. A lépcsőkön tolósíneket helyeztek el a kerékpároknak. A beruházás Budapest Főváros Önkormány­zata költségvetéséből a „2011. évi felüljáró felújítása 2. csoport” projekt keretében, a Budapesti Közlekedési Központ beruházásában készült el, nettó 83,5 millió forintos költséggel.

A Nagysándor József utcai közúti híd felújítása során fél méterrel szélesítették azt, továbbá elvégezték a híd aszfaltburkolatának és szigetelésének teljes cseréjét, valamint a közúti sávok mellett mindkét irányban kerékpársávokat alakítottak ki. A felújítás nem csak a hidat érintette, mindkét lehajtón 150 méter hosszon megújult az útburkolat is. A híd felújításának részeként a közúti vezetőkorlátok, az üzemi korlátok cseréjét és a sérült betonfelületek javítását is elvégezték. A felújítás mintegy 280 millió forintos forrásból valósult meg.

 
A XXIII. kerületi Grassalkovich út–Ócsai út–Haraszti út csomópontjánál, a GOH felüljáró várhatóan jövő nyárig tartó felújítása félpályás lezárással, jelzőlámpás tereléssel zajlik. A felújítás során új hídszegélyek, korlátok készülnek, megújul a közvilágítás, cserélik a pálya- és a dilatációs szerkezetet. A híd alatt, illetve annak pályalemezén lévő, károsodott vasbeton felületek javítását is elvégzik.

Több parkolóhely

Idén januárban adták át a II. kerületi Hűvösvölgyi úton az új, 80 férőhelyes P+R parkolót. Az egész nap díjmentesen használható, teljesen megújult területen fekvő várakozóhelyről az innen induló villamos- és autóbuszjáratokkal a város számos pontja megközelíthető. Az 56-os és a 61-es villamossal például körülbelül 20 perc alatt elérhető a Széll Kálmán tér, így elkerülhetők a bevezető utak zsúfoltsága miatti torlódások.  
A nyár elején kezdődött és hamarosan véget ér az Örs vezér tere déli oldalán, a Fehér út mellett található autóbusz-végállomás mögötti, már meglévő P+R parkoló, valamint az attól déli irányban elhelyezkedő, jelenleg kihasználatlan terület beépítésével egy új, korszerű, 265 férőhelyes P+R parkoló kialakítása. A várakozóhelyen belül, a metróvégállomáshoz a lehető legközelebb elhelyezve, 40 férőhelyes, fedett B+R parkolót is létrehoznak. A munkálatok során a parkoló szilárd burkolatot kap, megújul a közvilágítás, valamint a zöldfelületek is – a parkolóállások közé ültetett fáknak kö­szönhetően.•

 
Innotéka