Hidak az Ipoly felett
A projektek közös ismérvei, hogy a magyar–szlovák határon átívelő szerkezetekről van szó, és mindkettő a nemzetközi Interreg projekt keretén belül valósul meg. A sajátosság és egyben kihívás is ezeknél a projekteknél, hogy két nyelven zajlik minden megbeszélés és minden dokumentálás a megrendelők felé.
Az Ipoly-hidak megépülésükkel elősegítik majd a határ menti kapcsolatok fejlődését, hozzájárulnak a térség gazdaságának növekedéséhez, a kiskereskedelmi tevékenység élénkítéséhez és a turizmus fellendüléséhez. Már igen régen várt hidakról van szó, hiszen a környékbeli lakosoknak eddig több 10 kilométert kellett autózniuk a legközelebbi határátkelőig, hogy átjussanak a szomszédos településekre, meglátogassák az ott lakó rokonaikat, barátaikat. Az Ipolydamásd–Helemba (Chľaba) között épülő ipolydamásdi híd az autós forgalmon kívül kerékpáros forgalmat is lebonyolít majd. A 2 × 1 sávos bicikliút az EuroVelo6 nemzetközi kerékpárút-hálózat részeként a magyar oldalon kapcsolódik a Szob–Ipolydamásd útvonalhoz. A helyiek kérésére a hídon nem lesz teherforgalom.
Ipolydamásdon a projektszerződést 2020 decemberében írták alá, a téli hónapokban a projekt előkészítése zajlott, a helyszíni munkálatok 2021 tavaszán kezdődtek. Az Ipolydamásd–Helemba közötti kapcsolat kialakításának magyarországi szakasza két részben valósul meg. Az első részben megépül az Ipoly fölötti határhíd, míg a projekt második részében magyar oldalon a csatlakozóút kiépülése valósul meg. Az építkezés harmadik szakaszában a hídhoz szlovák oldalról is épül csatlakozóút, 175 méter hosszan.
A híd maga öszvérszerkezet, két karcsú acél főtartóval és egy vasbeton pályalemezzel íveli át a folyót. A Magyarországot és Szlovákiát összekötő híd 71 méter hosszú, egynyílású, 12 méter széles, melyhez kerékpárút is csatlakozik. Ezenkívül összesen 540 méternyi út épül annak érdekében, hogy a jelenlegi közútról is elérhető legyen a híd.
A híd kivitelezője a Colas Közlekedésépítő Zrt., illetve a magyar oldali útcsatlakozást a Colas Út Zrt., míg a szlovák oldali útcsatlakozást a Colas Út Zrt. és a Colas Slovakia együtt készíti el.
A drégelypalánki híd projekt szerződéskötésére 2021 júliusának végén került sor. Ezután kezdődtek az előkészítési munkálatok, amelyek során fény derült arra, hogy a felső humuszréteg alatt – a tervezett új híd helyén – még a régi kőhíd maradványai vannak. Ez egyfajta kihívást jelentett a kivitelezőknek olyan szempontból, hogy a régi kőhíd pillérei megközelítőleg 7 méter mélységig húzódnak a föld alatt, ezek a tervezett új híd cölöpjeivel ütköztek volna. Ennek megoldásaképpen a cölöpök a régi pillérek köré kerültek.
A Drégelypalánk–Ipolyhídvég (Ipeľské Predmostie) közötti határhíd egy 50 méteres egynyílású, alsópályás ívhíd. A projekt keretein belül egy 2 × 1 sávos csatlakozóutat is épít a Colas Út Zrt. a magyar oldalon, melynek teljes hossza 1017 méter lesz. Átépítenek egy eddig használt útszakaszt, emellett többméternyi új utat is átadnak majd. A beruházásban egy normál csomópontot és egy vasúti kereszteződést is kialakítanak, mégpedig olyan formában, hogy az út Drégelypalánk belterületéről indulva keresztezi a Vác–Balassagyarmat vasútvonalat, majd a régi hídhoz vezető töltésen az Ipoly árterét, és Ipolyhídvég polgármesteri hivatala mellett elhaladva ér el egy másodrendű utat. Az acélhíd nyitva lesz a személy- és a 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó teherforgalom előtt is. Ezen a hídon a fő szerep a gépjárművek mellett a gyalogosoknak jut, ugyanis a drégelypalánki hídon külön gyalogos járda is készül. Drégelypalánk és Ipolyhídvég között jelenleg egy gyalogos fahíd biztosítja az átjárást.
A drégelypalánki híd egy alsópályás ívhíd, amelyben a két ívtartó háromszög szelvényű. Az ívtartó függesztőrúdjai hálós rendszerűek. Ilyen szempontból a szerkezet a szemlélődők számára látványosabb és érdekesebb, mint az ipolydamásdi híd esetében. A pályalemez az ipolydamásdihoz hasonlóan vasbeton szerkezetű. A híd befejezése – a tervek szerint – 2023 őszén várható.•