Próbáltál már csukott szemmel netezni?
A technológiai fejlődésnek köszönhetően mindennapjaink megkerülhetetlen részévé vált az internet, már nemcsak híreket olvasgatunk, vagy távol élő ismerőseinkkel beszélgetünk az online térben, de egyre gyakrabban applikációkon keresztül vásárolunk és intézzük az ügyeinket. Ezt a folyamatot tovább erősítette az elmúlt években a koronavírus megjelenése, és egyre több olyan település van itthon, ahol megszűnt a posta, és kormányablak is csak egyórás utazással érhető el. A legtöbben egyszerű alaptevékenységként tekintenek a honlapok böngészésére, azonban a közbeszédben kevés szó esik azokról, akiknek a weboldalak használata megoldhatatlan gondot jelenthet. „Éppen ezért a webes tartalmak és szolgáltatások fejlesztőinek, üzemeltetőinek, szerkesztőinek hatalmas felelősségük van abban, hogy ezek a nélkülözhetetlen lehetőségek mindenki számára hozzáférhetőek legyenek, beleértve a fogyatékos embereket is” – hívta fel a figyelmet Pulay Gellért.
Nem speciális igény
Jelenleg egy százaléknál is alacsonyabb az akadálymentes weboldalak aránya Magyarországon.
Mindössze száz körül van azoknak a honlapoknak a száma, amelyek kiérdemlik a legmagasabb, AA közeli akadálymentes minősítést. Ebből az következik, hogy a legtöbb webes tartalomhoz és szolgáltatásokhoz sokan nem tudnak hozzájutni. A szakember szerint ezek az alacsony számok egyrészt szemléletbeli, másodsorban pedig anyagi okokra vezethetők vissza. Vannak olyan országok, ahol jóval komolyabb múltja van a társadalmi személetformálásnak, máshol pedig a törvényi előírások már hosszú évek óta segítik ezt a folyamatot. Ennek ellenére kontinenseken belül is nagy eltérések tapasztalhatók ebben a témában, pozitív példaként pedig Ausztráliát említette.
„Hatalmas tévhit, hogy a web-akadálymentesség csak a látásukban akadályoztatott emberek speciális igénye. Rengetegen gondolkoznak úgy, hogy csak a vakokat érinti, és pár ezer ember miatt nem éri meg a weboldalakat, digitális szolgáltatásokat rájuk szabva fejleszteni” – mutatott rá a probléma másik gyökerére Pulay Gellért. Mint fogalmazott, az igazság ezzel szemben az, hogy akár egymillió ember is érintett lehet, hiszen a diszgráfiás, diszlexiás és színtévesztő emberek is akadályoztatva vannak az online világban. Becslések szerint ma fél- és egymillió közé tehető azok száma, akiknek problémát jelent a mindennapokban a honlapok használata, ezért is lenne fontos, hogy a weboldalakat kezelők tudatosabbá váljanak.
Pulay Gellért beszélt arról is, hogy a web-akadálymentesítést illetően megfigyelhető egy általános, csendes háttérbe vonulás, a téma érzékenysége miatt ugyanis sokan nem foglalkoznak vele, kellemetlennek érzik azt. Éppen ezért készült egy edukatív videó az ország egyetlen vak humoristájával. Sulyok Péter példája egyben lett vicces és figyelemfelkeltő: rámutat arra, miért egyre inkább nélkülözhetetlen, hogy egy honlap akadálymentes legyen. A téma különös aktualitását adja, hogy néhány hónapon belül nálunk is ratifikálják az Európai Akadálymentesítési Törvényt (European Accessibility Act), amely 2025-re komoly elvárásokat fog támasztani sok weboldallal szemben.
Kevesen tudják, de az akadálymentesség a Google szemében érték, egy ilyen fejlesztéssel radikálisan javítható a weboldal besorolása. Másképp fogalmazva: több akadálymentesség, nagyobb forgalom.
Mire érdemes figyelni?
Egy weblap akadálymentesítése alapvetően nemcsak technikai megoldások sorát jelenti, hanem egy teljesen más megközelítést, gondolkodásmódot feltételez: a fókuszban a tartalmak hozzáférhetővé tétele áll. A vak és gyengénlátó embereket olyan képernyőolvasó programok segítik a tájékozódásban, melyek a honlapokon található szöveges információkat a forráskód sorrendje alapján olvassa fel. A fejlesztőknek ezért figyelniük kell arra, hogy a weboldalon elhelyezett információkat jól megtervezetten, logikusan alakítsák ki. Online szolgáltatások igénybevételekor a közérthető instrukciók és a bevitelt támogató megoldások használata elengedhetetlen. Abban az esetben pedig, ha a felhasználó hibázik, észlelhető és érthető hibaüzenetet kell kapnia, amiben a hiba kijavításához szükséges segítség is szerepel. Fontos szempont, hogy ezek a programok kizárólag a szöveges tartalmakat képesek értelmezni, a képek, az ábrák és az animációk teljesen láthatatlanok maradnak. Éppen ezért ezeket az elemeket külön szöveges leírással és magyarázattal kell ellátni. Pulay Gellért ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy ezeknek a leírásoknak rendkívül részleteseknek kell lenniük. Ezek a funkciók ráadásul nem csak a fogyatékossággal élőknek jelentenek könnyítést, számos olyan élethelyzet lehet, amikor az ép emberek hívnak segítségül szövegolvasó szoftvert. Így akár vezetés közben is szerezhet valaki információkat anélkül, hogy a képernyőt nézné, de az is lehet, hogy valaki főzés közben egy okoshangszórón kéri le egy recept összetevőit.
A színtévesztők, színvakok esetében a fejlesztőknek arra kell fókuszálniuk, hogy az oldalak fekete-fehér megjelenítő eszközön is jól láthatók és könnyen használhatók legyenek. A diszlexiások és diszgráfiások számára pedig a hosszú, egybefüggő szövegek jelentik a fő akadályt, ezért kiemelten fontos, ha rövidebb részekre tagoljuk a szövegeket, például alcímekkel. A gyengén látóknak hasznos, ha egy internetes oldal nem fix betűmérettel készül, mert így lehet biztosítani, hogy a felhasználók a saját látásuknak megfelelő betűmérettel tudják elolvasni a honlap tartalmát. Ráadásul a technológia fejlődésének köszönhetően az emberek már az okosórájuk, az autójuk, a mobiltelefonjuk, a táblagépük, a monokróm e-könyv-olvasójuk, az asztali gépük vagy a nagyképernyős televíziójuk kijelzőjén egyaránt láthatják a webes tartalmat. Amennyiben a szöveg kontrasztaránya minimum 4,5 : 1-hez, akkor a láthatóság egy nyári napsütésben mobilozó tinédzsernek, egy színtévesztő fiatalnak vagy egy kifejezetten rosszul látó nyugdíjasnak is megfelelő lehet.
Hallássérültek esetén elsősorban a videós tartalmaknál van teendő: az ott elhangzott információkat kell szöveges formában megjeleníteni az oldalon. A mozgássérült látogatóknak a legnagyobb kihívást a kurzor irányítása jelenti, a kattintható mezőket ezért minél nagyobb méretben kell kidolgozni, és érdemes figyelni arra is, hogy a weblapon csak a klaviatúra segítségével is lehessen navigálni. Kerülni kell azokat a megoldásokat, melyeket csak egérrel tudnak működésbe hozni.
A fejlesztőknek ugyanakkor a webes tartalmak és szolgáltatások informatikai szempontok szerinti stabilizálását is prioritásként kell kezelniük, minderre azért is van szükség, hogy a különböző böngészőeszközök a jövőben is megbízhatóan értelmezhessék és továbbíthassák az online tartalmakat. A szabványoktól, protokolloktól való eltérés pedig veszélyeztetheti a kompatibilitást, és ezzel együtt a hozzáférhetőséget is.
Nem is olyan drága mulatság
Honlap-akadálymentesség szempontjából három kategória van, melyekről különböző szoftveres vizsgálatokkal végzett akadálymentességi audit is dönthet. Egy erre szakosodott weboldal arra hívja fel a figyelmet, hogy a problémakörrel kapcsolatban az egyik legelterjedtebb tévhit, hogy sokba kerül. Mint írják, ahhoz, hogy egy oldalt mindenki által elérhetővé tudjunk tenni csupán a szabványokat kell megtanulni és a látogatók igényeit kell megismerni. A szakemberek véleménye szerint jóval költséghatékonyabb egy weboldalt minden felhasználó által hozzáférhető módon létrehozni, javítani és továbbfejleszteni, mint később megvalósított módosításokkal akadálymentessé tenni. Sajnos gyakori az is, hogy egy honlap, amely korábban hozzáférhető volt a látássérült felhasználók számára, egy fejlesztés után elérhetetlenné válik, mivel a programozáskor már nem vették figyelembe az akadálymentességi szempontokat. Pulay Gellért elismerte, hogy a jelenlegi egyszázalékos arányon nehéz lesz drasztikusan változtatni, ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a honlapok élettartalma három-négy év, így a szemléletformálással az új dizájnnal „felruházott” weboldalak esetében már változást lehet elérni.
A fejlesztés során számos olyan lépés van, amelyeket, ha megfelelően végeznek el a programozók, nem jelent pluszköltséget:
például az általános kódolási szabványok, konvenciók betartása nem kerül semmibe, mégis alapvetően határozza meg az akadálymentes hozzáférhetőséget. A weboldalon alkalmazandó színek kiválasztása sem kerül pénzbe, és amennyiben kontrasztos színek kerülnek a kontraszttalanok helyett a dizájnba, máris kipipálható egy elvárás. Ugyancsak ingyenes kategóriába tartozik, ha nem egy „kattintson ide” felirattal teszik kattinthatóvá a linket, hanem úgy fogalmazzák meg, hogy a link célját kontextusfüggetlenül mindenki megértse. A navigációs struktúra megtervezése sem lesz drágább, ha az egész honlapon következetes. Hasonló a helyzet az űrlapmezőkkel is, amelyeknél magától értetődővé válik az akadálymentesen hozzáférhető címkék, súgó- és hibaüzenetek implementálási módszere.
Azért vannak pluszköltséggel járó lépések is. Ilyen például a videó- és hanganyagok akadálymentes publikálásához a szöveges átirat, az audiónarráció vagy a videófeliratozás elkészítése. Ugyanígy pluszerőforrásokat emészthetnek fel a hagyományostól eltérő, komplex interakciókat igénylő, összetett felépítésű, teljesen egyedi felhasználói komponensek, illetve webalkalmazások is. Ilyen lehet például egy naptárkomponens, egy felugró dialógusablak vagy egy chatbox. Míg a HTML elemkészletében megtalálható sztenderd felhasználói komponensek akadálymentes hozzáférhetőségét a böngészőprogramok ingyenesen biztosítják, addig az egyedi komponensek billentyűzetes kezelését, illetve a képernyőolvasós kompatibilitását saját fejlesztéssel kell megoldani. Az extra költség azzal is csökkenthető, ha nem saját, hanem mások által fejlesztett, és bizonyítottan akadálymentes elemekből építkezünk. „Léteznek olyan programnyelvek, melyeket könnyű utólag is akadálymentesíteni, de akadnak olyanok is, melyeket szinte lehetetlen” – emelt ki egy másik fontos tényezőt Pulay Gellért, aki reméli, hogy az Országos IT Megmérettetéssel is sikerül a fejlesztők látásmódját alakítani, és talán néhány éven belül a programozóknak alap lesz, hogy egy új honlap elkészítésekor már automatikusan az akadálymentesség elvét is kövessék. Ha ez megvalósul, akkor az internetezés valóban mindenki számára elérhető lesz, addig pedig a társadalom egy részének komoly kihívásokat jelenthet például egy internetes vásárlás vagy az adóbevallás elkészítése.•