2014. március: jegyzet, portré, agykutatás, tudomány, nanotechnológia, megújuló energia, atomenergia, innováció, közlekedés, biztonságtechnika, egyetem, ipari automatizálás, elektronika, it, paragrafus, zöldkörnyezet
2014. március 5.

Szerző:
Nagy Attila vezérigazgató

DKV Debreceni Közlekedési Zrt. • dkv.hu

„A múltra épülő jövő”

A közösségi közlekedés területén, a városi személy­szállítási tevékenységben társaságunk, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt., mint jogutód, immár százharmic éves múltra tekint vissza.


Az ökológiai értékek és az egészséges lakókörnyezet megőrzése szempontjából fontosnak tartjuk – az Európai Unió tagországaihoz hasonlóan – a közösségi közlekedési ágak fejlesztése során az elektromos hajtás előnyben részesítését.
Társaságunk, a városban jelentkező utazási igények legmagasabb szintű kiszolgálása mellett, kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelemre. Fontos, hogy a majdnem 700 fős nagyvállalat társadalmi szerepvállalásként hozzájáruljon az élhető, egészséges nagy­városi élethez.

2009 óta Magyarországon, sőt mondhatjuk Európában egyedülálló módon 140 darab Euro 5-ös, 100 százalékban alacsony padlós, klimatizált Volvo autóbusszal látjuk el a közösségi közlekedési tevékenységet, s ennek köszönhetően a forgalomba állítás óta éves szinten öt tonnával kevesebb a károsanyag-kibocsátás Debrecenben, mint ezt megelőzően.
A várost behálózó autóbuszvonalak mellett három trolibusz-, és március 1-jétől két villamosvonalat is üzemeltetünk. Jelenlegi trolibuszhálózatunk folyamatos korszerűsítése mellett a Debrecen városi villamos­hálózat fejlesztése (2-es vonal) című Európai Unió által támogatott nagyprojekt keretében a villamos hálózat is bővült.

A többéves kivitelezés lassan a végéhez közeledik. Az európai uniós, valamint állami és önkormányzati támogatással megvalósuló beruházás jóvoltából jelentős mértékben javul a debreceni közösségi közlekedés színvonala, és nem utolsósorban tovább csökken a környezeti terhelés.
A nagy közlekedési igényeket generáló te­rületek, a város északnyugati része és a belváros között a külön pályán bonyolódó villamosközlekedés nyújtja az optimális megoldást, amely a városi közösségi közlekedési hálózat egyik gerincét adja.

A kivitelezés során mintegy 4 kilométer hosszú, a sínek között burkolt, és 4 kilométer nyitott vágány, 250 darab (részben közvilágítási lámpákat is hordozó) felsővezeték-tartó oszlop, 9 kilométernyi felsővezeték, két áramátalakító gépház, valamint 31 peron épült. Útépítés 25 000 négyzetméteren, járdaépítés 2000 négyzetméteren folyik, közműkiváltásra (csatorna, víz-, gáz-, távfűtési, elektromos, távközlési, forgalomirányítási vezetékek) pedig mintegy 9000 méter hosszon volt szükség.
A projekt keretében 18 új, 100 százalékban alacsony padlós, légkondicionált jármű érkezik Debrecenbe. Az azonos típusú, normál nyomtávolságú, maximum 32,5 méter hosszú, 2650 milliméter névleges szélességű, 600 volt névleges egyenfeszültséggel működő kétirányú, közúti csuklós villamos járműveket a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) gyártja. A villamosjármű-flotta nettó ára 37 928 258 euró. Az első prototípus 2013. május 22-én, a második júniusban érkezett meg Debrecenbe.
Ezután kezdődött meg a végleges típus­engedélyhez szükséges, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt hibamentes 10 000 ki­lo­méteres tartamfutás. A végleges típusengedélyt a CAF Urbos 3 típusú villamosra a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal a jármű típusengedélyét 2013. december 5-én kiadta. Február végéig a CAF járműflotta már 14 villamosból áll, és várhatóan a hiányzó négy szerelvényt március végéig leszállítja a spanyol gyártó.

A beruházás keretében a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Salétrom utcai járműtelepét is átalakították. A régi kocsiszínt, a vágányokat, a kitérőket és a felsővezeték-hálózatot elbontották, helyettük új kocsiszín, tárolócsarnok, kocsimosó, valamint új vágány- és felsővezeték-hálózat létesült. Mindezek mellett a műhelyépületeket átalakítják és felújítják, a közműveket átépítik. A telephelyen közel 300 négyzetméter alapterületű új áramátalakító gépház is épül. Ezzel a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Salétrom utcai telephelyén a legmodernebb villamosjármű-javítási technológiai rendszer valósul meg.

Összességében elmondhatjuk, hogy a mai gazdasági helyzet és a finanszírozási rendszer nehézségei ellenére – Magyarországon kivételes módon – Debrecenben folyamatosan fejlődik a közösségi közlekedés. Az új villamosok érkezésével kötöttpályás jármű­parkunk átlagéletkora (a jelenleg még közlekedő FVV típusú villamosokat és a ZIU és Ikarus trolibuszokat is beleszámolva) az országban egyedülálló módon alig haladja meg a 11 évet. Járműveink minden szempontból megfelelnek az Európai Unió által előírt követelményeknek, hiszen környezetkímélőek, és a flotta 95 százaléka mozgáskorlátozottak számára is kényelmesen, egyszerűen igénybe vehető.•

 
2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Hírlevél feliratkozás

Innotéka