Komplex szolgáltatások a logisztikában
Magyarországon az utóbbi 10-15 évben épült legtöbb erőmű esetében a 100 százalékban finn tulajdonú Konecranes Kft. végezte a daruk szállítását, de egyedi, speciális alkalmazásra is kifejlesztett emelőberendezéseikkel találkozhatunk a kisebb összeszerelő csarnokokban, prés- és forgácsolóüzemekben, illetve acél- és alumíniumművekben, papírgyárakban. „Az évezred elején bővítettük termékpalettánkat a nagy teherbírású targoncák forgalmazásával, s ezzel jelen vagyunk az átrakóterminálok szegmensében is” – jegyezte meg Kardos Norbert, kiemelve: így részt tudnak venni a vasúti, közúti, tengeri és folyami kikötői logisztikai folyamatokban, beleértve a konténerrakodást is.
Ebben hatalmas előnyt jelent a finn anyacég szakmai múltja: 50 éve foglalkoznak daruk szervizelésével, és több mint 400 ezer különböző gyártmányú berendezésre kötöttek karbantartási szerződést a kötelező vizsgálatoktól kezdve a teljes karbantartási és üzemeltetési partnerségig. Tovább erősítette pozíciójukat, hogy 6-8 évvel ezelőtt megvásárolták a svéd SMV ipari targoncagyártó céget. Ennek eredményeképpen egy 700 méter hosszú tehervonat lepakolása mindössze 2-3 órát vesz igénybe, a konténermozgató bakdaruk a vonatról egy fix helyre teszik az árut, a nagy teljesítményű konténerrakodó targoncák pedig a terminálon kijelölt részre szállítják – avatott be a részletekbe a területi vezető. Azt is megtudtuk, hogy hazánkban jelenleg öt fontosabb terminál található, egy Sopronban, négy pedig Budapesten és környékén, Kelet-Magyarországon egyedül Záhony kerülhet fel idővel a térképre, ám egyelőre kapacitása nem éri el a kívánt mértéket. A Mahart kikötőjébe havonta 2-3 uszály szállít konténereket, kötött pályán azonban jóval intenzívebb a forgalom, naponta 10-12 vonat érkezik elsősorban Hamburgból, illetve a Balkán felől, Rijekából, Constanţából és Koperből.
Kardos Norbert kitért arra is, hogy jelenleg 12 gép – 4 daru és 8 targonca – szervizeléséért felelnek, ami folyamatos felülvizsgálatot jelent. Ezeknél a speciális gépeknél nem a futott kilométer, hanem az üzemben eltöltött órák alapján kerül sor a felülvizsgálatra 1-2 havi rendszerességgel. A Konecranes páratlan szervizprogramja és korszerű darutechnológiája maximális élettartamra vetített értéket biztosítanak az úgynevezett intermodális megoldásokhoz. A cég kutatási és fejlesztési csapata szüntelenül keresi az innovatív megoldásokat a konténerrakodás, a helyszíni szolgáltatások és a helykihasználás javítása érdekében.
Ráadásul az elmúlt években folyamatosan bővülő régiós központjaiknak (Budapest, Kecskemét, Miskolc és Győr) köszönhetőenországos szervizhálózatot alakítottak ki, hibabejelentés esetén technikusaik néhány órán belül az ország bármely pontjára el tudnak jutni, de rendelkeznek TrueView típusú távfelügyelettel ellátott berendezésekkel is, melyek folyamatos kapcsolatban állnak a finnországi gyárral, ahonnan szükség szerint hibaelhárításokat és beavatkozásokat is végezhetnek kollégáik. Kardos Norbert ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy jelenleg 450 céggel van karbantartási szerződésük, ami hatezer berendezés folyamatos ellenőrzésére vonatkozik. A szabványok szerint egy-egy ipari daru kalkulált élettartama körülbelül tíz év, ám használati intenzitásától függően további évek nyerhetők, azonban az élettartam lejárta után egy generál karbantartással az életciklusa újra a nulláról indul. „Modernizációs megoldásaink egy meglévő, több tízéves berendezés műszaki paramétereit és állapotát a jelenlegi legkorszerűbb színvonalra hozzák” – mondta el végül a területi vezető.•