Pezsgő innovációs élet az ELTE-n
Az egyetemi innováció keretrendszerét a szellemi tulajdon kezelésére vonatkozó szabályzat jelenti, amely 2021-ben jelentős módosításon esett át, átláthatóbb és aktualizált tartalommal szolgálja az oltalomképes és/vagy hasznosítható szellemi alkotásokat létrehozó kutatók tájékoztatását. Az új szemléletű szabályzat innovatív megoldásokat tartalmaz, mint például az expressz licencia vagy easy IP lehetőségét. Az írott szabályok alkalmazásában, az oltalmi és hasznosítási folyamatok útvesztőiben az egyetemi innovációs menedzserek segítik a kutatókat. Az eredmények magukért beszélnek: az egyetem évente átlagosan három új szellemi alkotásra vonatkozó hasznosítási szerződést köt külső partnerrel, és négy új elsőbbségi szabadalmi bejelentést nyújt be.
Ám a fenti folyamatokra csak akkor kerülhet sor, ha a megfelelő „nyersanyag” – kutatási eredmény – rendelkezésre áll. Ennek érdekében az Innovációs Központ létrehozta a Proof of Concept pályázati programot, amelynek keretében olyan ígéretes kutatási projektek kapnak kis összegű támogatást, amelyek üzleti hasznosíthatósága még nem bizonyított, de számottevő potenciállal rendelkeznek, és továbbvitelükre külső pályázati/befektetői forrás nem bevonható. A program keretében tavaly mintegy 53 millió forintból összesen nyolc projekt megvalósítására került sor, és ehhez nyolcmillió forintot ipari partnerek biztosítottak a várható ipari hasznosítás reményében.
Az innovációs szemléletformálásnak az egyetemi ökoszisztémában kiemelt fontossága van, ehhez igazodva az ELTE a kutatók és a hallgatók által is elérhető innováció- és kutatásmenedzsment-képzéseket szervez, minden olyan témakört felölelve, amely szükséges az innovációs projektek megvalósításához. A hallgatói innovációt ötletpályázatok, hackathonok, pitch versenyek ösztönzik, amelyek népszerűsége azt mutatja, hogy egyre növekszik az igény a hallgatók részéről is egy aktív, jól működő egyetemi ökoszisztémára.
A belső innovációs szolgáltatásokon kívül egyre intenzívebb kapcsolat alakul ki a piaci szereplőkkel is. A közelmúltban feltérképeztük az egyetemi kompetenciákat, amelyek egy folyamatosan frissülő tudásmenedzsment-adatbázisban érhetők el. A szolgáltatási portfólió hatékonyabb hasznosítása, a KFI együttműködések átláthatósága érdekében a partnerkapcsolatok nyilvántartása egy CRM (Customer Relationship Management, vagyis ügyfélkapcsolat-kezelés) rendszerben valósul meg.
A pályázati forrásbevonás hatékonyabb működését a kutatók számára folyamatosan elérhető Horizon Europe pályázati információs pont és tanácsadási szolgáltatás biztosítja.•
A 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00004 azonosító számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO pályázati program finanszírozásában valósul meg.