ARAMIS forgalomirányítási rendszer

A Thales központi vasúti forgalomirányítási rendszerét évtizedek óta használják világ­szerte. Az ARAMIS (Advanced Railway Automation, Management and Information System) rendszer kulcsfontosságú technológia a teljeskörűen digitalizált vasútirányításban.


Az ARAMIS több modulra oszlik, amelyek mindegyike az irányítástechnikai feladatok egy-egy részéért felel. A funkciók az éves menetrend konfliktusmentes tervezésétől (ARAMIS-P) az infrastruktúra-adatok adminisztrálásán (ARAMIS-I) és a parancskimeneteken át (ARAMIS-O) az adaptív vonatvezérlésig terjednek (ARAMIS-D). E modulok közül sokat az évek során ügyfeleinkkel szoros együttműködésben fejlesztettünk ki. Az egyes modulok intelligens interakciója és összeköttetésük az automatikusan működő forgalomirányítási központokkal egy auto­matizált és digitalizált folyamatláncot eredményez.

ARAMIS architektúra és modulok

Magyarországon 2008 óta a H5 HÉV vonalán, Békásmegyeren működik az ARAMIS-D rendszer. Püspökladányban 2021-ben telepítettük a megújult ARA­MIS-D rendszert, melyen jelenleg az online menetrendi információk beviteli inter­fészének kialakítása zajlik.

Az ARAMIS segítségével pontosabb információkat tudunk nyújtani, és lehetővé tesszük a diszpécserek számára, hogy a vonatforgalom nagyobb területét felügyeljék és irányítsák. Ez egyszerűbbé, gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a menetrendek végrehajtását és módosítását. Ezenkívül az ARAMIS optimalizálja a vontatójárművek és a személyzet vezénylését, ezáltal energiát és költséget takarít meg. A rutintevékenységek magas fokú automatizálása és a folyamatok egyre fokozódó digitalizálása lehetővé teszi, hogy az ARAMIS révén maximalizáljuk a vasúti hálózat kapacitását, ezzel egyidejűleg vonzó mobilitási megoldást kínáljunk. A rendszer előnyös a fuvarozóknak is; a vonat-összeállítás, a menetrendszerkesztés, a szállítmány követése saját terminálon valósulhat meg.

ARAMIS munkaállomás

A rendszer konfliktusfelismerés és -feloldás funkciójával optimalizált vágányutakat javasol, amelyek közül a diszpécser választ. Ausztriában az országot lefedő öt regionális forgalomirányítási központ kialakítása georedundáns. Egy központ meghibásodása esetén mind az öt regionális központ és a hozzájuk tartozó mintegy 600 állomás továbbra is kapcsolatban marad az ARAMIS rendszerrel, illetve az alábbiakban felsorolt új funkciók teszik még hatékonyabbá a forgalomszervezést.

Radio Speed Advice: szükség esetén csökkenti egy szakaszon az összes vonat maximális sebességét, így a célmenetrend minden vonatra rövid időn belül módosul a rendszerben, a kapcsolódó utas­tájé­koztatási rendszer is megkapja a megvál­tozott adatokat.

Follow behind: az útvonal kapacitása akkor is maximálisan kihasználható, ha át­menetileg csökken a sebesség. Lehetővé teszi, hogy a vonatok optimalizált távol­ságban közlekedjenek.

Kattints és tárcsázz: lehetővé teszi, hogy vészhelyzetben a forgalomirányító azonnal, egy gombnyomással felvegye a kapcsolatot a mozdonyvezetővel. Az ARAMIS felhasználói felületén a vonatszámra kattintva automatikusan létrejön a kapcsolat, ami vészhelyzetben különösen fontos időnyereséghez vezet.

A Thales célja, hogy hazai partnerei a rendszerben rejlő fenti lehetőségeket a magyar vasút digitalizációja során minél szélesebb körben ki tudják használni.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022
Címkék

Innotéka