Épül hazánk első integrált tram-train vonala
A tram-train egy olyan kötöttpályás jármű, amely egyaránt képes villamossíneken a városban közlekedni, de képes nagy sebességgel két város között is futni, azaz ötvözi a helyi és a regionális vasúti rendszerek előnyeit. A rendszert a világon először Németországban, az 1990-es évek elején valósították meg Kalsruhéban, sikere pedig megkérdőjelezhetetlen, napjainkra a hossza meghaladja a 400 km-t.
Magyarország első integrált villamos és nagyvasúti tram-train vonalának az ötlete először 2007-ben merült fel, az első részletes megvalósíthatósági tanulmány 2012-re készült el. A Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő vonal a meglévő szegedi 1-es villamosvonalból ágazik ki, és a MÁV Zrt. teljesen átépülő 135-ös számú vonalán mintegy 22 km hosszúságú nagyvasúti pályáján – ahol a vasútüzem megköveteli, a második vágány is kiépül – folytatódik majd, Hódmezővásárhelyen pedig új villamosvonal épül.
Mindkét városban bővítenek
A városi szakasz bővítési munkái 2017 őszén kezdődtek meg. A konzorciumot vezető Strabag Vasútépítő Kft. mellett a Belfry PE Kft. vett részt a feladatok megvalósításában. A 3,6 km-es szakasz kiépítése mindkét várost érinti. A hódmezővásárhelyi nyomvonal Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál ágazik ki a nagyvasútból, majd az Ady Endre utca–Tóalj utca–Szőnyi utca–Andrássy út–Bajcsy-Zsilinszky utca útvonalon a Hódmezővásárhely állomás mellett létesülő végállomásig vezet. A projekt része a villamos pálya, megállóhelyek, kapcsolódó útburkolat, parkolók, közúti csomópontok kiépítése. Ezen a szakaszon kiépül a 600 V DC felsővezeték-hálózat, bele-értve az áramátalakítót is. Szegeden összekötő vágány épül a Szeged 1-es villamosvonal Rókus megállóhely és a 135-ös számú vasútvonal között. E projekt részét képezi a Rókus állomásnál meglévő villamos hurokvégállomás vágányképének átalakítása is.
A nagyvasúti szakasz kivitelezését a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte el, és a feladatok között a Szeged-Rókus elágazás–Hódmezővásárhelyi Népkert szakaszon a meglevő nagyvasúti pálya korszerűsítése 100 km/h-s pályasebesség figyelembevételével, új második vágány építése Szeged-Rókus elágazás–Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás–Kopáncs állomás között szerepel. Emellett megvalósul Algyő állomás korszerűsítése, a biztosítóberendezés rekonstrukciója, a központi forgalomirányítás kiépítése, illetve az algyői állomás részleges, a Hódmezővásárhelyi Népkert állomás teljes átépítése, továbbá az algyői Tisza-híd részleges felújítása és megerősítése is.
A NIF Zrt.-től azt is megtudtuk, hogy az átépítés után – a biztosítóberendezés korszerűsítését követően – a pályasebesség 100 km/h lesz, 225 kN tengelyterhelés mellett, míg a peronokat sk +55 cm-es magasságban alakítják ki kiselemes térkő burkolattal. Az átépítéssel érintett útátjárók Strail típusúak lesznek.
Hamarosan elkezdik a járműtelep építését
A NIF Zrt. arról is tájékoztatta lapunkat, hogy nemsokára megkezdődhet az új vasút-villamos járműkarbantartó központjának kivitelezése is. A 3,27 Mrd Ft értékű beruházást a Homlok Építő Kft. nyerte el. A Szeged rendező állomáson létesítendő karbantartó csarnok közel 3000 m² alapterületű lesz, vasbeton pillérvázas épülete pedig három fő egységből áll. Az egyik egy kifejezetten nagy belmagasságú, teljes hosszán daruzott, két javítóvágányos karbantartócsarnok lesz, ahol a karbantartási munkálatok közép- és oldalaknákban folynak majd, a mozgatást pedig 80 m hosszú emelővágánynyal oldják meg. A második egység egy középaknás kialakítású, ugyancsak nagy belmagasságú esztergacsarnok lesz, mely a karbantartócsarnok felé eső oldalán kétszintes kiszolgáló épületrésszel egészül ki. A harmadik egység a karbantartócsarnok északi oldalfalához csatlakozó, földszintes kialakítású kiszolgáló épülettömb lesz, ahol a segédműhelyek és a tárolók kapnak helyet.
A telep alkalmas lesz az érkező nyolc jármű részben fedett, részben szabadtéri éjszakai tárolására, valamint karbantartására. A dízelüzemre kialakított járműtelepet a többi között kerékesztergával, járműemelővel, járműmosóval és különböző diagnosztikai eszközökkel szerelik fel – tudtuk meg a NIF Zrt.-től.
Korszerű járműveken
Az egyvágányú hódmezővásárhelyi villamosvonalon hat megállót alakítanak ki, ebből kettőnél, valamint a végállomáson lesz kétvágányos forgalmi kitérő. A beruházással párhuzamosan a városban több új körforgalom is épül, amelyek elősegítik a rugalmas és biztonságos közlekedést. Arra is ügyeltek, hogy a megállóknál legyenek kerékpártárolók. Szeged felé a járatok kiszolgálják Algyő vasútállomást, valamint a szegedi 1-es villamos valamennyi megállóját. A teljes vonalhossz 30 km lesz, a tervezett menetidő a két végállomás között 42 perc. A szolgáltatás megvalósításához nyolc új járművet szereznek be a MÁV-Start Zrt. lebonyolításában. A svájci Stadler-csoport CityLink fantázianevű dízel-villamos vasút-villamos járművét választották; a nyolc járművet 2020–2021-ben szállítják le. A járművön 84 ülőhely és 128 állóhely lesz, emellett négy kerekesszékes helyet is kialakítanak, illetve nyolc kerékpár vagy négy babakocsi szállítására lesznek alkalmasak. Az energiatakarékos, dízel-villamos hibrid hajtású, részben alacsonypadlós, klimatizált járművek mindenben megfelelnek majd az elővárosi közlekedés nemzetközi sztenderdjének. A vasút-villamos mellett – a felújított 135-ös számú vasútvonal adottságait kihasználva – a megmaradó Szeged–Békéscsaba személyvonatok menetideje tervezetten 7 perccel csökken majd.
A jármű hosszúsága 37,2 m, maximális szélessége 2,65 m, önsúlya 69,7 t. A CityLinken oldalanként 4-4 (összesen 8) dupla lengő-toló feljáróajtó lesz szimmetrikus elrendezésben. Könnyűszerkezetes, karbantartást nem igénylő a felépítése; a kocsiszekrények duplex, nagy szilárdságú, rozsdamentes acélból készültek. A Stadler Rail Valencia S.A.U. által gyártott, CityLink járműcsaládba tartozó tram-train járművek korszerű utastájékoztató rendszerrel, tágas utastérrel, wifikapcsolattal, 230 V-os és USB-csatlakozókkal rendelkeznek majd.
A nagyvasúti és a városi vasúti munkák komplett befejezése 2020-ban várható, ezután, illetve a biztosítóberendezések tesztelésével együtt 2020 őszétől kezdődhet meg a prototípusjárművek tesztelése. A forgalom felvételére a teljes, 8 db-ból álló járműszéria leszállítását és vizsgáztatását követően várhatóan 2021 őszén kerülhet majd sor. A beruházást egyfajta mintaprogramnak tekintik, a következő lehetséges fejlesztésként a sajtóban a Debrecen–Nagyvárad közötti tram-train kapcsolat kiépítését említik.•